"Jätänkö mä jälkiä?" : Facebook-käyttäjien ajatuksia kohdennetusta Facebook-mainonnasta
Järvinen, Nella (2013)
Järvinen, Nella
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319801
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää Facebook-käyttäjän tunteita kohdennettua Facebook-mainontaa kohtaan. Tavoitteena on oppia ymmärtämään Facebook-käyttäjää niin, että mainontaa suunnitellessa osataan ennakoida mitä käyttäjä mainoksen nähdessään ajattelee, miksi klikkaa tai miksi jättää klikkaamatta, tai vaikuttaako selkeä kohdentaminen klikkauspäätökseen. Opinnäytetyössä tutkitaan myös mitkä muut elementit voivat aiheuttaa tai vahvistaa kohdennettuun mainontaan liittyviä positiivisia tai negatiivisia ajatuksia.
Facebook-mainonnan klikkausprosentit vaihtelevat tavallisesti 0,02 %:sta 1 %:iin mainosmuodosta riippuen. Koska Facebook on mainosrahoitteinen palvelu, mainonnan tehoa pyritään jatkuvasti parantamaan. Kohdentaminen voi parantaa mainonnan tehoa ja Facebookilla onkin valtava määrä tietoa, jota hyödyntää kohdennetussa mainonnassa.
Tutkimusta varten haastattelin neljää 25–49-vuotiasta Facebook-käyttäjää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntämällä.
Tutkimuksessa selvisi, että tietoturvallisuuden uhat ohjaavat käyttäjän toimia Facebookissa. Kohdennukset saattavat pelottaa käyttäjiä, sillä ne muistuttavat jäljistä, joita käyttäjä jättää Internettiin. Kohdennusmenetelmien tunteminen ja Facebookin puolelta avoimuus voi hälventää pelkoja. Positiivisia ajatuksia mainontaa kohtaan voidaan lisätä kaverin nimen tai luotettavan ohjausosoitteen näyttämisellä mainoksen yhteydessä. Mainoksen on oltava luotettavan oloinen, jotta käyttäjä uskaltaa sitä klikata. Luotettavuutta lisää muun muassa hyvä kieli ja mainoksen näkyminen uutisvirrassa.
Tutkimuksessa selvisi, että käyttäjien taustatiedoilla on merkitystä klikkaamishalukkuuteen. Tietotekniikasta paljon ymmärtävä käyttäjä luottaa mainokseen herkemmin, kuin tietokoneen satunnais- tai huvikäyttäjä.
Facebook-mainonnan klikkausprosentit vaihtelevat tavallisesti 0,02 %:sta 1 %:iin mainosmuodosta riippuen. Koska Facebook on mainosrahoitteinen palvelu, mainonnan tehoa pyritään jatkuvasti parantamaan. Kohdentaminen voi parantaa mainonnan tehoa ja Facebookilla onkin valtava määrä tietoa, jota hyödyntää kohdennetussa mainonnassa.
Tutkimusta varten haastattelin neljää 25–49-vuotiasta Facebook-käyttäjää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntämällä.
Tutkimuksessa selvisi, että tietoturvallisuuden uhat ohjaavat käyttäjän toimia Facebookissa. Kohdennukset saattavat pelottaa käyttäjiä, sillä ne muistuttavat jäljistä, joita käyttäjä jättää Internettiin. Kohdennusmenetelmien tunteminen ja Facebookin puolelta avoimuus voi hälventää pelkoja. Positiivisia ajatuksia mainontaa kohtaan voidaan lisätä kaverin nimen tai luotettavan ohjausosoitteen näyttämisellä mainoksen yhteydessä. Mainoksen on oltava luotettavan oloinen, jotta käyttäjä uskaltaa sitä klikata. Luotettavuutta lisää muun muassa hyvä kieli ja mainoksen näkyminen uutisvirrassa.
Tutkimuksessa selvisi, että käyttäjien taustatiedoilla on merkitystä klikkaamishalukkuuteen. Tietotekniikasta paljon ymmärtävä käyttäjä luottaa mainokseen herkemmin, kuin tietokoneen satunnais- tai huvikäyttäjä.