Työvuoro-ohjelma Titania opiskelijaosion käyttööotto-kokemukset hoitotyön opiskelijoilla ja opiskelijaohjaajilla
Hirvonen, Susan (2013)
Hirvonen, Susan
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319561
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden (hoitotyön opiskelijoiden) koulutuksessa ohjatulla harjoittelulla eri terveyspalveluja tuottavissa yksiköissä on suuri osuus opetussuunnitelmassa. Ohjatussa harjoittelussa hoitotyön opiskelijat pääsevät toteuttamaan käytännön harjoittelua teoriaopintojen tukena. Yksilöllisellä ja henkilökohtaisella opiskelijaohjauksella tuetaan hoitotyön opiskelijoiden ammatillista kasvua ja kehittymistä sekä lisää tyytyväisyyttä ohjausta kohtaan.
Hoitotyön opiskelijoiden yhtäaikainen harjoittelu samoissa osaston työvuoroissa ei tue oppimisprosessia käytännön harjoittelussa. Titania työvuorosuunnitteluohjelman opiskelijaosion avulla eri yksiköt voivat asettaa ns. hälytysrajat eri työvuoroille, jotta hoitotyön opiskelijoiden tasaisempi sijoittuminen eri harjoitteluvuoroihin mahdollistuu. Opiskelijaohjaajien perehdyttämisen avulla hoitotyön opiskelijat saavat suunnitella harjoitteluvuorojaan, ottaen huomioon myös muiden opiskelijoiden harjoittelu- ja opiskelijaohjaajien työvuoroja. Samalla hoitotyön opiskelijat tutustuvat työaika-autonomian perusteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön opiskelijoiden ja opiskelijaohjaajien kokemuksia Titanian opiskelijaosion käyttöönotosta osana hoitotyön harjoittelua. Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, hoitotyön opiskelijoita (n=6) sekä opiskelijaohjaajia (n=2). Tavoitteena on ottaa Titanian opiskelijaosio käyttöön hoitotyön opiskelijoille osana ohjattua harjoittelua kaikissa TYKS:n yksiköissä. Opinnäytetyö on osa Hoi-Pro –hanketta, mikä on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) ja Turun ammattikorkeakoulun (Turun AMK) yhteinen projekti.
Tutkimuksen mukaan Titania työvuorosuunnitteluohjelman opiskelijaosio tukee hoitotyön opiskelijoiden sijoittumista tasaisemmin eri harjoitteluvuoroihin. Hoitotyön opiskelijat tutustuivat Titania työvuoro-ohjelmaan ja saivat käytännön kokemusta työvuorosuunnittelusta sekä autonomisesta työvuorosuunnittelusta. Opiskelijaosion avulla hoitotyön opiskelijat oppivat ottamaan myös kanssa opiskelijat huomioon harjoitteluvuorojaan suunnitellessaan. Opiskelijaohjaus paranee, kun hoitotyön opiskelijat sijoittuvat tasaisemmin osaston eri työvuoroihin, tästä hyötyy opiskelijoiden ja ohjaajien lisäksi koko työyhteisö.
Hoitotyön opiskelijoiden yhtäaikainen harjoittelu samoissa osaston työvuoroissa ei tue oppimisprosessia käytännön harjoittelussa. Titania työvuorosuunnitteluohjelman opiskelijaosion avulla eri yksiköt voivat asettaa ns. hälytysrajat eri työvuoroille, jotta hoitotyön opiskelijoiden tasaisempi sijoittuminen eri harjoitteluvuoroihin mahdollistuu. Opiskelijaohjaajien perehdyttämisen avulla hoitotyön opiskelijat saavat suunnitella harjoitteluvuorojaan, ottaen huomioon myös muiden opiskelijoiden harjoittelu- ja opiskelijaohjaajien työvuoroja. Samalla hoitotyön opiskelijat tutustuvat työaika-autonomian perusteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön opiskelijoiden ja opiskelijaohjaajien kokemuksia Titanian opiskelijaosion käyttöönotosta osana hoitotyön harjoittelua. Opinnäytetyö toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna, hoitotyön opiskelijoita (n=6) sekä opiskelijaohjaajia (n=2). Tavoitteena on ottaa Titanian opiskelijaosio käyttöön hoitotyön opiskelijoille osana ohjattua harjoittelua kaikissa TYKS:n yksiköissä. Opinnäytetyö on osa Hoi-Pro –hanketta, mikä on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) ja Turun ammattikorkeakoulun (Turun AMK) yhteinen projekti.
Tutkimuksen mukaan Titania työvuorosuunnitteluohjelman opiskelijaosio tukee hoitotyön opiskelijoiden sijoittumista tasaisemmin eri harjoitteluvuoroihin. Hoitotyön opiskelijat tutustuivat Titania työvuoro-ohjelmaan ja saivat käytännön kokemusta työvuorosuunnittelusta sekä autonomisesta työvuorosuunnittelusta. Opiskelijaosion avulla hoitotyön opiskelijat oppivat ottamaan myös kanssa opiskelijat huomioon harjoitteluvuorojaan suunnitellessaan. Opiskelijaohjaus paranee, kun hoitotyön opiskelijat sijoittuvat tasaisemmin osaston eri työvuoroihin, tästä hyötyy opiskelijoiden ja ohjaajien lisäksi koko työyhteisö.