Keittiökonsultoinnin aloitus:Case Kitchen Consulting
Rauha, Petri (2013)
Lataukset:
Rauha, Petri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219518
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee keittiökonsultointia joka on suomessa hyvin pienimuotoista eikä yhtä ammattimaista kuin Yhdysvalloissa tai Isossa-Britanniassa. Keittiökonsultoinnilla tarkoitetaan suomessa usein ruokalistan tekoa toiseen ravintolaan tai keittiömestarivie- railuja.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää miten keittiökonsultointia kannattaa markkinoi- da, keitä ovat potentiaaliset asiakkaat ja kuinka paljon he ovat valmiita palveluista mak- samaan. Samalla syntyy suunnitelmaa yritykselle keittiökonsultointitoiminnan käynnis- tämiseksi. Vastauksia moneen olettamaan joita on syntynyt tekijän pitkän alan uran ai- kana ehtinyt syntyä on tarkoitus myös vahvistaa tämän työn myötä.
Tavoitteena on saada itsensä työllistettyä oman yrityksen kautta keittiökonsulttina aina- kin osa-aikaisesti. Työ on rajoitettu konsultoinnin historiaa lukuun ottamatta käsittele- mään konsultointia suomessa. Työkalut ja menetelmät ovat rajattu yleiselle tasolle keit- tiökonsultoinnin suhteen eikä niitä ole pilkottu loppuun asti. Tämä johtuu siitä, että usein työkaluja joudutaan muokkaamaan jokaista toimeksiantoa ja asiakasta varten erik- seen.
Työ on toteutettu produktityyppisenä portfoliona jossa liitteillä on työssä iso merkitys. Tietoperusta on enemmän konsultoinnin käsittelyä ja tutkimista yleisellä tasolla ja markkinoinnin kannalta katsottuna. Pienempi osa, mutta sitäkin tärkeämpi osa tietope- rustaa perustuu haastatteluihin alan vaikuttajilta ja konsulteilta.
Työ on aloitettu keväällä 2013 ja tehty kesätauon jälkeen syksyllä 2013. Työn tuloksena vahvistui että keittiökonsultoinnille on tilausta, mutta suomalaiset ravitsemuskentän yrittäjät eivät helposti pyydä ulkopuolista apua ennen kuin on monesti myöhäistä. Toi- minta- ja markkinointisuunnitelma budjetteineen hahmottuivat tämän työn mukana. Myös yrityksen internet- ja Facebooksivut ovat syntyneet tämän työn markkinointi- suunnitelman tuotteena.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää miten keittiökonsultointia kannattaa markkinoi- da, keitä ovat potentiaaliset asiakkaat ja kuinka paljon he ovat valmiita palveluista mak- samaan. Samalla syntyy suunnitelmaa yritykselle keittiökonsultointitoiminnan käynnis- tämiseksi. Vastauksia moneen olettamaan joita on syntynyt tekijän pitkän alan uran ai- kana ehtinyt syntyä on tarkoitus myös vahvistaa tämän työn myötä.
Tavoitteena on saada itsensä työllistettyä oman yrityksen kautta keittiökonsulttina aina- kin osa-aikaisesti. Työ on rajoitettu konsultoinnin historiaa lukuun ottamatta käsittele- mään konsultointia suomessa. Työkalut ja menetelmät ovat rajattu yleiselle tasolle keit- tiökonsultoinnin suhteen eikä niitä ole pilkottu loppuun asti. Tämä johtuu siitä, että usein työkaluja joudutaan muokkaamaan jokaista toimeksiantoa ja asiakasta varten erik- seen.
Työ on toteutettu produktityyppisenä portfoliona jossa liitteillä on työssä iso merkitys. Tietoperusta on enemmän konsultoinnin käsittelyä ja tutkimista yleisellä tasolla ja markkinoinnin kannalta katsottuna. Pienempi osa, mutta sitäkin tärkeämpi osa tietope- rustaa perustuu haastatteluihin alan vaikuttajilta ja konsulteilta.
Työ on aloitettu keväällä 2013 ja tehty kesätauon jälkeen syksyllä 2013. Työn tuloksena vahvistui että keittiökonsultoinnille on tilausta, mutta suomalaiset ravitsemuskentän yrittäjät eivät helposti pyydä ulkopuolista apua ennen kuin on monesti myöhäistä. Toi- minta- ja markkinointisuunnitelma budjetteineen hahmottuivat tämän työn mukana. Myös yrityksen internet- ja Facebooksivut ovat syntyneet tämän työn markkinointi- suunnitelman tuotteena.