Pääkaupunkiseudun kuluttajien suhtautuminen ravintoloiden sähköisiin varausjärjestelmiin
Ahonen, Hilla (2013)
Ahonen, Hilla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kuluttajien suhtautumista ravintoloiden sähköisiin varausjärjestelmiin. Työn toimeksiantaja on ravintoloiden kanssa yhteistyötä tekevä reaaliaikaisen sähköisen pöytävarauspalvelun tarjoaja TableOnline Finland Oy. TableOnline-palvelussa on mukana yli 150 ravintolaa Suomesta ja Virosta.
Tässä työssä, selvitetään käyttävätkö kuluttajat sähköisiä varausjärjestelmiä ja erityisesti syitä siihen, miksi niitä ei käytetä. Lisäksi pyritään vastamaan tutkimuskysymyksiin koskien pääkaupunkiseudun kuluttajien varauskäyttäytymistä, ennakkoluuloja sähköisiä varausjärjestelmiä kohtaan ja niiden tunnettuutta. Tutkimuksen avulla halutaan myös vastaus siihen, miten tärkeänä henkilökohtaista palvelua pidetään pöytävarausta tehtäessä suhteessa reaaliaikaisen sähköisen varaamisen etuihin.
Työn teoriaosuus käsittelee kolmea pääaihetta, jotka liittyvät sähköisiin palveluihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja ravintolan sähköisiin varausjärjestelmiin. Aiheita käsitellään pääosin kuluttajan näkökulmasta. Empiirisessä osiossa esitellään tutkimuksen suunnittelu ja toteutus. Tutkimuksen perusjoukko koostuu pääkaupunkiseudun kuluttajista. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se toteutettiin kyselytutkimuksena pääosin Elielinaukion läheisyydessä Helsingissä maalis-huhtikuussa 2013. Tarkoituksena oli saada 200 vastausta. Vastauksia saatiin 183, joista joitakin saatiin sähköpostin kautta. Lopulta hyväksyttäviä vastauksia saatiin 165 kappaletta.
Tutkimuksessa tulokset perustuvat näytteeseen, ja tästä syystä tuloksia ei voida yksiselitteisesti yleistää koskemaan kaikkia pääkaupunkiseudun kuluttajia. Tutkimuksen tuloksista kuitenkin ilmeni, että kuluttajat eivät olleet kovin tietoisia sähköisistä varausjärjestelmistä. Suurin osa vastaajista ei ollut koskaan varannut pöytää pöytävarauspalvelun kautta. Tuloksista selvisi myös, että ravintolavaraus tehdään ensisijaisesti soittamalla. Pöytävarausta tehtäessä ja varausta vastaanotettaessa tärkeämpänä pidetään nopeutta ja saatavuutta kuin henkilökohtaista palvelua.
Tässä työssä, selvitetään käyttävätkö kuluttajat sähköisiä varausjärjestelmiä ja erityisesti syitä siihen, miksi niitä ei käytetä. Lisäksi pyritään vastamaan tutkimuskysymyksiin koskien pääkaupunkiseudun kuluttajien varauskäyttäytymistä, ennakkoluuloja sähköisiä varausjärjestelmiä kohtaan ja niiden tunnettuutta. Tutkimuksen avulla halutaan myös vastaus siihen, miten tärkeänä henkilökohtaista palvelua pidetään pöytävarausta tehtäessä suhteessa reaaliaikaisen sähköisen varaamisen etuihin.
Työn teoriaosuus käsittelee kolmea pääaihetta, jotka liittyvät sähköisiin palveluihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja ravintolan sähköisiin varausjärjestelmiin. Aiheita käsitellään pääosin kuluttajan näkökulmasta. Empiirisessä osiossa esitellään tutkimuksen suunnittelu ja toteutus. Tutkimuksen perusjoukko koostuu pääkaupunkiseudun kuluttajista. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja se toteutettiin kyselytutkimuksena pääosin Elielinaukion läheisyydessä Helsingissä maalis-huhtikuussa 2013. Tarkoituksena oli saada 200 vastausta. Vastauksia saatiin 183, joista joitakin saatiin sähköpostin kautta. Lopulta hyväksyttäviä vastauksia saatiin 165 kappaletta.
Tutkimuksessa tulokset perustuvat näytteeseen, ja tästä syystä tuloksia ei voida yksiselitteisesti yleistää koskemaan kaikkia pääkaupunkiseudun kuluttajia. Tutkimuksen tuloksista kuitenkin ilmeni, että kuluttajat eivät olleet kovin tietoisia sähköisistä varausjärjestelmistä. Suurin osa vastaajista ei ollut koskaan varannut pöytää pöytävarauspalvelun kautta. Tuloksista selvisi myös, että ravintolavaraus tehdään ensisijaisesti soittamalla. Pöytävarausta tehtäessä ja varausta vastaanotettaessa tärkeämpänä pidetään nopeutta ja saatavuutta kuin henkilökohtaista palvelua.