Asiakassuhteiden kehittäminen Jamera Oy:ssä
Mutikainen, Martina (2013)
Mutikainen, Martina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakassuhteiden kehittäminen Jamera Oy:ssä. Asiakassuhteiden kehittäminen ja säilyttäminen ovat nykypäivänä tärkeää yritykselle kilpailun kiristymisen ja kilpailijoista erottautumisen vuoksi. Tarkoituksena oli selvittää, miten asiakassuhteita pystytään kehittämään asiakasviestinnän ja kanta-asiakkuuden avulla. Tavoitteena on antaa yritykselle tuloksia, joita se pystyy hyödyntämään asiakassuhteidensa hoitamisessa. Työn teoriaosuus käsittelee asiakassuhdemarkkinointia, asiakasviestintää ja sen eri osa-alueita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin www-kyselynä sekä paperilomakekyselyinä Jameran kaikissa myymälöissä. Kyselyssä tutkittiin tyytyväisyyttä yrityksen asiakasviestintään ja kanta-asiakkuuteen sekä yhteydenpitoa yrityksen ja asiakkaan välillä. Tutkimuskohteena käytettiin kaikkia Jamerassa asioivia asiakkaita. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2013.
Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat melko tyytyväisiä Jameran asiakasviestintään ja kanta-asiakkuuteen, eikä suuria epäkohtia tullut ilmi. Samoin tuloksista saatiin selville, kuinka asiakkaat toivoisivat Jameran olevan yhteydessä heihin. Keskeisimmät kehityksenkohteet liittyivät asiakasviestintään ja sen näkyvyyteen. Hyvin monella vastaajista ei ollut kokemusta esimerkiksi yrityksen Facebook-sivuista tai sähköisestä uutiskirjeestä. Tuloksien perusteella luotiin yritykselle kehitysehdotuksia. Ideoiden avulla on mahdollista syventää asiakassuhteita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin www-kyselynä sekä paperilomakekyselyinä Jameran kaikissa myymälöissä. Kyselyssä tutkittiin tyytyväisyyttä yrityksen asiakasviestintään ja kanta-asiakkuuteen sekä yhteydenpitoa yrityksen ja asiakkaan välillä. Tutkimuskohteena käytettiin kaikkia Jamerassa asioivia asiakkaita. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2013.
Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat melko tyytyväisiä Jameran asiakasviestintään ja kanta-asiakkuuteen, eikä suuria epäkohtia tullut ilmi. Samoin tuloksista saatiin selville, kuinka asiakkaat toivoisivat Jameran olevan yhteydessä heihin. Keskeisimmät kehityksenkohteet liittyivät asiakasviestintään ja sen näkyvyyteen. Hyvin monella vastaajista ei ollut kokemusta esimerkiksi yrityksen Facebook-sivuista tai sähköisestä uutiskirjeestä. Tuloksien perusteella luotiin yritykselle kehitysehdotuksia. Ideoiden avulla on mahdollista syventää asiakassuhteita.