Marketing Activities and its Implications on Telecommunication Industry in Nigeria : MTN Nigeria
Animashaun, Rilwan (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919087
Tiivistelmä
Markkinoinnin pääperiaatteena on, että tavoiteltavien markkinoiden kohde pystyy kilpailemaan tuottamalla oikea palvelu ja tuote kohtuulliseen hintaan. Vielä tärkeämpää on, että yritys pystyy luomaan ainutlaatuisen brändin, sekä luomaan kentän, jossa yritys voi saavuttaa organisaatiolliset tavoitteensa, sekä löytää yhä enemmän tapoja tyydyttää kuluttajan tarpeet ja halut. Yhdeksänkymmentäluvun Nigeriassa telekommunikaation tuottaja (NITEL) tuotti huonolaatuista palvelua niin kotimaan- kuin ulkomaanpuheluissakin. Yleisen tyytymättömyyden vuoksi, ja hallituksen vaihtuessa, syntyi joillakin julkisilla sektoreilla muutoksia, joka sisällytti myös muutoksia telekommunikaatioteollisuussa. MTN on yksi monista yrityksistä, joka on saanut luvan Nigerian viestintävirastolta (NCC, Nigeria Communication Commission) toimia mobiilipalvelujen operaattorien kentällä. Yli kymmenen vuoden aikana Nigerian matkapuhelinteollisuus on kasvanut valtavin harppauksin. Emme voi kuitenkaan ohittaa haasteita, jotka operaattorit, kuten MTN Nigeria, ovat kohdanneet. Silti Nigerian markkinoita on sanottu Afrikan suurimmiksi ja yhdeksi nopeimmin kasvaviksi markkinoiksi maailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten asiakkaat ovat ottaneet vastaan kasvun, palvelun sekä MTN Nigerian tarjoaman tuotteen. Tutkimusmenetelmänä on kyselylomake Lagosin asiakaskunnalle. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että MTN Nigerialla menee hyvin verrattuna muihin palvelun tuottajiin. Myös NCC:n (Nigeria Communication Commission) luvut ja tilastot osoittavat, että tuotteen ja palvelun markkinointi tavalliselle kansalle on onnistunut hyvin.