Pienyrittäjän verkostokartoitus : nais- ja miesyrittäjien verkostoissa esiintyvät yhtäläisyydet ja erot
Salokoski, Tarja (2013)
Salokoski, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pienyrittäjän liiketoimintaan liittyvät verkostot yrittäjän näkökulmasta katsottuna. Tavoitteena oli lisäksi havaita ja nostaa esiin yrittäjien verkostoihin liittyviä yhtäläisyyksiä ja eroja nais- ja miesyrittäjien verkostoissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden ammattikorkeakoulun TKI-, KV- ja aluekehitysyksikkö POP Pienyrittäjässä on potentiaalia -hanke.
Tutkimuskohteena oli yhdeksän pienyrittäjää. Yrittäjät toimivat eri toimialoilla, he ovat eri-ikäisiä ja heidän yrittäjänä oloaikansa ovat eripituisia. Tutkimus hyödyttää yrittäjiä tiedostamaan heidän omat verkostonsa ja verkostojen alueellisen merkittävyyden, ja sitä kautta kehittämään ja laajentamaan niitä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyttä ja naisyrittäjyyttä, luottamusta ja sosiaalista pääomaa, verkostosuhteita ja -strategiaa sekä verkostoista saatavaa hyötyä. Empiirisessä osuudessa näkökohtia ovat sosiaaliset verkostot, vertikaaliset verkostot, alueelliset verkostot sekä viralliset ja muut verkostot. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä.
Tutkimus osoitti, että miesyrittäjillä on enemmän sosiaalisia verkostoja kuin naisyrittäjillä. Vertikaalisia verkostoja nais- ja miesyrittäjillä on yhtä paljon. Molemmilla sukupuolilla on enemmän vertikaalisia verkostoja kuin sosiaalisia verkostoja. Naisyrittäjät toimivat naisten kanssa ja miesyrittäjät miesten kanssa. Yrittäjien alueellinen ulottuvuus näkyy yrittäjäjärjestöjen, kaupunki- ja kunta-organisaatioiden ja alueellisten organisaatioiden, kuten oppilaitosten kautta.
Tutkimuskohteena oli yhdeksän pienyrittäjää. Yrittäjät toimivat eri toimialoilla, he ovat eri-ikäisiä ja heidän yrittäjänä oloaikansa ovat eripituisia. Tutkimus hyödyttää yrittäjiä tiedostamaan heidän omat verkostonsa ja verkostojen alueellisen merkittävyyden, ja sitä kautta kehittämään ja laajentamaan niitä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyttä ja naisyrittäjyyttä, luottamusta ja sosiaalista pääomaa, verkostosuhteita ja -strategiaa sekä verkostoista saatavaa hyötyä. Empiirisessä osuudessa näkökohtia ovat sosiaaliset verkostot, vertikaaliset verkostot, alueelliset verkostot sekä viralliset ja muut verkostot. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä.
Tutkimus osoitti, että miesyrittäjillä on enemmän sosiaalisia verkostoja kuin naisyrittäjillä. Vertikaalisia verkostoja nais- ja miesyrittäjillä on yhtä paljon. Molemmilla sukupuolilla on enemmän vertikaalisia verkostoja kuin sosiaalisia verkostoja. Naisyrittäjät toimivat naisten kanssa ja miesyrittäjät miesten kanssa. Yrittäjien alueellinen ulottuvuus näkyy yrittäjäjärjestöjen, kaupunki- ja kunta-organisaatioiden ja alueellisten organisaatioiden, kuten oppilaitosten kautta.