Intranet osaksi sisäistä viestintää
Nissilä, Noora (2013)
Nissilä, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219303
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Yritys X:lle projektina, jonka tavoitteena oli tuottaa kehittämissuunnitelma intranetin käyttöönotosta osaksi sisäistä viestintää. Yritys X on pienyritys joka toimii markkinoinnin alalla.
Yritys X:llä on suomalaisten asiakkaiden lisäksi pohjoismaisia asiakkaita. Yritys toteuttaa asiakkaidensa markkinointikampanjoita ja avustaa heitä markkinoinnin eri vaiheissa. Lisäksi yritys tuo ulkomailla perustettuja ja toimivia verkkokauppoja suomalaisille verkkokauppamarkkinoille.
Yritys X on lisäksi laajentanut toimintaansa perustamalla oman verkkokaupan. Yrityksen toiminnan kasvaessa ja laajentuessa on tullut tarve kehittää sisäistä viestintää toimivammaksi. Intranet kiehtoi yritystä ja haluttiin saada selvitys siitä, voisiko se ratkaista kasvavan yrityksen viestinnän ongelmakohtia.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli kartoittaa Yritys X:n sisäisen viestinnän nykytilaa sekä sen ongelmakohtia. Nykytilan selvittämisessä valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä eli puolistrukturoitu kysely. Kysely sisälsi monivalintakohtia sekä avoimia kysymyksiä. Siitä saatujen tuloksien pohjalta lähdettiin kartoittamaan sisäisen viestinnän ongelmakohtia.
Täydentävänä tekijänä tutkimuksessa oli pidetty ryhmäpalaveri. Sen avulla kartoitettiin johdon sekä markkinoinnintyöntekijöiden näkemyksiä siitä, mitä intranetin tulisi sisältää ja mitkä asiat sisäisessä viestinnässä heidän mielestään kaipaisivat kehittämistä.
Projektin aikana saatiin kerättyä tärkeää tietoa yrityksen sisäisestä viestinnästä ja sen kehittämiskohteista. Projektin tavoite laatia kehittämissuunnitelma intranetin käyttöönotosta saavutettiin. Lisäksi kehittämissuunnitelman oheen tuotiin myös konkreettinen ehdotus mahdollisen intranetin etusivusta. Ehdotus on kuvattu opinnäytetyössä niin kirjallisesti kuin kuvallisestikin.
Yritys X:llä on suomalaisten asiakkaiden lisäksi pohjoismaisia asiakkaita. Yritys toteuttaa asiakkaidensa markkinointikampanjoita ja avustaa heitä markkinoinnin eri vaiheissa. Lisäksi yritys tuo ulkomailla perustettuja ja toimivia verkkokauppoja suomalaisille verkkokauppamarkkinoille.
Yritys X on lisäksi laajentanut toimintaansa perustamalla oman verkkokaupan. Yrityksen toiminnan kasvaessa ja laajentuessa on tullut tarve kehittää sisäistä viestintää toimivammaksi. Intranet kiehtoi yritystä ja haluttiin saada selvitys siitä, voisiko se ratkaista kasvavan yrityksen viestinnän ongelmakohtia.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli kartoittaa Yritys X:n sisäisen viestinnän nykytilaa sekä sen ongelmakohtia. Nykytilan selvittämisessä valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä eli puolistrukturoitu kysely. Kysely sisälsi monivalintakohtia sekä avoimia kysymyksiä. Siitä saatujen tuloksien pohjalta lähdettiin kartoittamaan sisäisen viestinnän ongelmakohtia.
Täydentävänä tekijänä tutkimuksessa oli pidetty ryhmäpalaveri. Sen avulla kartoitettiin johdon sekä markkinoinnintyöntekijöiden näkemyksiä siitä, mitä intranetin tulisi sisältää ja mitkä asiat sisäisessä viestinnässä heidän mielestään kaipaisivat kehittämistä.
Projektin aikana saatiin kerättyä tärkeää tietoa yrityksen sisäisestä viestinnästä ja sen kehittämiskohteista. Projektin tavoite laatia kehittämissuunnitelma intranetin käyttöönotosta saavutettiin. Lisäksi kehittämissuunnitelman oheen tuotiin myös konkreettinen ehdotus mahdollisen intranetin etusivusta. Ehdotus on kuvattu opinnäytetyössä niin kirjallisesti kuin kuvallisestikin.