Pienlukion nykytila opiskelijoiden näkökulmasta
Paksunen, Sirpa (2013)
Paksunen, Sirpa
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818856
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pienlukion nykytilaa opiskelijoiden näkökulmasta. Lukiot ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana yhteiskunnan ja työelämän muu-tosten mukana. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat koulun valin-taan. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa kohdeorganisaatiolle tulevaisuuden pää-tösten tueksi.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään julkisen sektorin tehtäviä, koulun valintaan vaikuttavia tekijöitä ja lukiokoulutukseen kohdistuvia haasteita. Lähdeaineisto on koottu alan kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista ja internet-lähteistä.
Empiriaosuudessa perehdytään lukion 1. ja 2. vuosikurssien opiskelijoiden käsi-tyksiin lukion nykytilasta. Opiskelijoiden kyselytulosten perusteella haastateltiin kahta hallintoon kuuluvaa henkilöä. Tutkimuksessa käytetyt kyselyt toteutettiin opiskelijoiden osalta lomakekyselynä ja hallinnon osalta sähköpostikyselynä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Hausjärven lukion opiskelijoilla on pääosin positiivisia mielikuvia omasta lukiostaan. Lukioon oli haettu suurimmaksi osaksi lukion sijainnin ja kotona asumisen vuoksi. Pieni lukio koetaan hyväksi opiskeluympäristöksi, jossa opetus on tehokkaampaa ja henkilökohtaisempaa kuin isossa lukiossa.
Hallinnon edustajille tehdyn kyselyn tuloksista kävi ilmi, että lukion maine on parantunut viime vuosina ja opetuksen taso on hyvä. Nykyisellä lukion markki-noinnilla ei ole ollut merkittävää vaikutusta. Jos markkinointia lisätään, voitaisiin ottaa huomioon seudun hyvät junayhteydet. Lukion tulevaisuus kuitenkin huoles-tuttaa tulevien muutosten vuoksi. Huolenaiheena ovat kuntarakenne-uudistus, val-tionrahoitusleikkaukset ja opetussuunnitelmauudistus.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään julkisen sektorin tehtäviä, koulun valintaan vaikuttavia tekijöitä ja lukiokoulutukseen kohdistuvia haasteita. Lähdeaineisto on koottu alan kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista ja internet-lähteistä.
Empiriaosuudessa perehdytään lukion 1. ja 2. vuosikurssien opiskelijoiden käsi-tyksiin lukion nykytilasta. Opiskelijoiden kyselytulosten perusteella haastateltiin kahta hallintoon kuuluvaa henkilöä. Tutkimuksessa käytetyt kyselyt toteutettiin opiskelijoiden osalta lomakekyselynä ja hallinnon osalta sähköpostikyselynä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Hausjärven lukion opiskelijoilla on pääosin positiivisia mielikuvia omasta lukiostaan. Lukioon oli haettu suurimmaksi osaksi lukion sijainnin ja kotona asumisen vuoksi. Pieni lukio koetaan hyväksi opiskeluympäristöksi, jossa opetus on tehokkaampaa ja henkilökohtaisempaa kuin isossa lukiossa.
Hallinnon edustajille tehdyn kyselyn tuloksista kävi ilmi, että lukion maine on parantunut viime vuosina ja opetuksen taso on hyvä. Nykyisellä lukion markki-noinnilla ei ole ollut merkittävää vaikutusta. Jos markkinointia lisätään, voitaisiin ottaa huomioon seudun hyvät junayhteydet. Lukion tulevaisuus kuitenkin huoles-tuttaa tulevien muutosten vuoksi. Huolenaiheena ovat kuntarakenne-uudistus, val-tionrahoitusleikkaukset ja opetussuunnitelmauudistus.