Ammatillisesta erityisoppilaitoksesta itsenäiseen elämään
Taipalus, Hannele (2013)
Taipalus, Hannele
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518233
Tiivistelmä
AMMATILLISESTA ERITYISOPPILAITOKSESTA ITSENÄISEEN ELÄMÄÄN
Taipalus, Hannele
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Kuntoutusohjauksen ja – suunnittelun koulutusohjelma
Joulukuu 2013
Ohjaaja: Koivuniemi, Merja, lehtori
Sivumäärä: Liitteitä: 3
Asiasanat: Erityistä tukea tarvitseva nuori, henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, henkilökohtainen siirtymävaiheen suunnitelma, nivelvaihe
____________________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Bovallius- ammattiopiston Laitilan toimipisteestä keväällä 2013 valmistuneiden opiskelijoiden siirtymävaihetta oppilai-toksesta itsenäiseen elämään. Tavoitteena oli kartoittaa työllistymis- ja toimeentulovaihtoehtoja, jatkokoulutuksiin hakeutumista ja millaisia tuki- ja ohjaustapoja oppilaitoksessa oli käytetty ennen opintojen päättymistä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa määriteltiin työssä esiintyviä keskeisiä käsitteitä. Kuntoutusnäkökulmaa valotettiin erityisopetuksen perusteiden, etuisuuksien ja tukivaihtoehtojen avulla. Erityisopetusta tarvitsevan opiskelijan yksilöllisen tuen tarvetta siirtymävaiheessa tarkasteltiin ensin kansainvälisen tutkimuksen valossa ja sen jälkeen erään hankkeen kehittämän ohjausmallin kautta edeten tarkastelun kohteena olleen oppilaitoksen toteuttamaan toimintaan.
Selvitystyön aineisto kerättiin siirtymävaiheen suunnittelukokousten yhteydessä puolistrukturoidun haastattelumenetelmän avulla seuraten jatkosuunnitelman laadinnassa käytettävää haastattelurunkoa. Aineisto analysoitiin yhdistelemällä samaa asiaa käsittelevät asiat jokaisesta opiskelijasta ja sen jälkeen tiedot yhdisteltiin ja tuloksia tarkasteltiin yleisellä tasolla.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opiskelijoiden valmistumiseen liittyviä oppilaitoksessa tehtyjä ennakoivan työn prosesseja. Tulosten valossa näyttäisi siltä, että opiskelijalähtöinen monipuolinen tuki on edesauttanut opiskelijoiden sijoittumista työelämään. Selvityksen perusteella moniammatillinen yhteistyö antaa erilaisia tuettuja vaihtoehtoja itsenäiseen elämään siirtyessä. Yli puolelle kohderyhmästä järjestyi määräaikainen työ. Jatko-opintoihin hakeutui melkein yhtä paljon ja asumiseen liittyviä asioita järjesteltiin runsaasti (41,2 %). Moniammatillisen yhteistyön verkostot olivat hyvin yhteneväiset kohderyhmän kotikunnissa. Selvityksen mukaan näyttää siltä, että yhteistyötä työhallinnon kanssa olisi hyvä tehostaa kaikkien ammatillisesta erityisoppilaitoksesta valmistuvien opiskelijoiden siirtyessä työelämään. Myös työhönvalmennuksella näyttäisi olevan hyvin suuri merkitys koko ohjausprosessissa.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tuotoksena kehiteltiin lomake helpottamaan käytännön työtä siinä vaiheessa kun laaditaan valmistuville opiskelijoille jatkosuunnitelmia opintojen päättyessä.
Taipalus, Hannele
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Kuntoutusohjauksen ja – suunnittelun koulutusohjelma
Joulukuu 2013
Ohjaaja: Koivuniemi, Merja, lehtori
Sivumäärä: Liitteitä: 3
Asiasanat: Erityistä tukea tarvitseva nuori, henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, henkilökohtainen siirtymävaiheen suunnitelma, nivelvaihe
____________________________________________________________________
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Bovallius- ammattiopiston Laitilan toimipisteestä keväällä 2013 valmistuneiden opiskelijoiden siirtymävaihetta oppilai-toksesta itsenäiseen elämään. Tavoitteena oli kartoittaa työllistymis- ja toimeentulovaihtoehtoja, jatkokoulutuksiin hakeutumista ja millaisia tuki- ja ohjaustapoja oppilaitoksessa oli käytetty ennen opintojen päättymistä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa määriteltiin työssä esiintyviä keskeisiä käsitteitä. Kuntoutusnäkökulmaa valotettiin erityisopetuksen perusteiden, etuisuuksien ja tukivaihtoehtojen avulla. Erityisopetusta tarvitsevan opiskelijan yksilöllisen tuen tarvetta siirtymävaiheessa tarkasteltiin ensin kansainvälisen tutkimuksen valossa ja sen jälkeen erään hankkeen kehittämän ohjausmallin kautta edeten tarkastelun kohteena olleen oppilaitoksen toteuttamaan toimintaan.
Selvitystyön aineisto kerättiin siirtymävaiheen suunnittelukokousten yhteydessä puolistrukturoidun haastattelumenetelmän avulla seuraten jatkosuunnitelman laadinnassa käytettävää haastattelurunkoa. Aineisto analysoitiin yhdistelemällä samaa asiaa käsittelevät asiat jokaisesta opiskelijasta ja sen jälkeen tiedot yhdisteltiin ja tuloksia tarkasteltiin yleisellä tasolla.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opiskelijoiden valmistumiseen liittyviä oppilaitoksessa tehtyjä ennakoivan työn prosesseja. Tulosten valossa näyttäisi siltä, että opiskelijalähtöinen monipuolinen tuki on edesauttanut opiskelijoiden sijoittumista työelämään. Selvityksen perusteella moniammatillinen yhteistyö antaa erilaisia tuettuja vaihtoehtoja itsenäiseen elämään siirtyessä. Yli puolelle kohderyhmästä järjestyi määräaikainen työ. Jatko-opintoihin hakeutui melkein yhtä paljon ja asumiseen liittyviä asioita järjesteltiin runsaasti (41,2 %). Moniammatillisen yhteistyön verkostot olivat hyvin yhteneväiset kohderyhmän kotikunnissa. Selvityksen mukaan näyttää siltä, että yhteistyötä työhallinnon kanssa olisi hyvä tehostaa kaikkien ammatillisesta erityisoppilaitoksesta valmistuvien opiskelijoiden siirtyessä työelämään. Myös työhönvalmennuksella näyttäisi olevan hyvin suuri merkitys koko ohjausprosessissa.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja tuotoksena kehiteltiin lomake helpottamaan käytännön työtä siinä vaiheessa kun laaditaan valmistuville opiskelijoille jatkosuunnitelmia opintojen päättyessä.