Šostakovitšia koskettimilla : Näkökulmia Šostakovitšin pianokonserttoon no. 2
Rautakoski, Anu (2013)
Rautakoski, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919117
Tiivistelmä
Dmitri Šostakovitšin 2.pianokonsertto on raikas ja viihdyttävä teos, joka on sävelletty nuorta pianistia ajatellen. Se eroaa tyyliltään Šostakovitšin syvällisimmistä teoksista, muistuttaen miltei viihdemusiikkia. Minulle pianokonsertto tuo vahvoja mielikuvia elokuvista, teatterista ja saduista: ihmettelin, miksi synkäksi mieltäneeni Šostakovitš on säveltänyt näin kepeää musiikkia. Päätin tutkia teosta opinnäytetyössäni ja järjestää konsertin, jossa esittäisin sen. Työni on monimuototyö, johon kuuluu konsertti sekä kirjallinen osuus.
Työni tarkastelee Šostakovitšin pianokonserttoa eri näkökulmista. Tutkin säveltäjän pianotuotantoa ja henkilöhistoriaa, jotta ymmärtäisin paremmin, miksi konsertto on tyyliltään niin kepeä kuin se on. Kirjoitin vapaamuotoista harjoittelupäiväkirjaa. Löysin harjoittelustani erilaisia vaiheita, joiden aikana musiikin hahmottaminen muutti muotoaan. Peilasin omia ajatuksiani eri pianistien tutkielmiin heidän omista harjoitteluprosesseistaan. Löysin muiden pianistien ajatuksista yhteneväisyyksiä myös omiin esiintymiskokemuksiini.
Prosessini pianokonserton kanssa lähti liikkeelle konkreettisista tiedonjyvistä ja eteni aina vain abstraktimpiin tuntemuksiin, henkilökohtaiseen suhteeseeni sävellyksen kanssa. Toisaalta näkökulmani teoksesta laajenivat, toisaalta teos muotoutui mielessäni vaikeammin sanoin kuvattavaksi. Harjoitteluprosessini eteni kappaletta konkreettisesti kuvaavista sanoista fyysisiin tuntemuksiin ja sanattomaan hahmottamiseen.
Opinnäytetyöni alkuperäisenä tavoitteena oli valmistaa viihdyttävä konsertti. Lopulta tulin löytäneeksi harjoittelustani uusia puolia ja tutustuin teokseen aiempaa syvemmin. Uusi työskentelytapa, kirjoittaminen, tuntui luontevalta ja hyvältä työkalulta havainnoida harjoitteluprosessia. Työni tarjoaa muusikoille eri näkökulmia ja lähestymistapoja teosten hahmottamiseen ja harjoitteluun. Kuriositeettina tulin tutkineeksi opinnäytetyössäni myös Disneyn animaatiota ja H.C. Andersenin satua.
Työni tarkastelee Šostakovitšin pianokonserttoa eri näkökulmista. Tutkin säveltäjän pianotuotantoa ja henkilöhistoriaa, jotta ymmärtäisin paremmin, miksi konsertto on tyyliltään niin kepeä kuin se on. Kirjoitin vapaamuotoista harjoittelupäiväkirjaa. Löysin harjoittelustani erilaisia vaiheita, joiden aikana musiikin hahmottaminen muutti muotoaan. Peilasin omia ajatuksiani eri pianistien tutkielmiin heidän omista harjoitteluprosesseistaan. Löysin muiden pianistien ajatuksista yhteneväisyyksiä myös omiin esiintymiskokemuksiini.
Prosessini pianokonserton kanssa lähti liikkeelle konkreettisista tiedonjyvistä ja eteni aina vain abstraktimpiin tuntemuksiin, henkilökohtaiseen suhteeseeni sävellyksen kanssa. Toisaalta näkökulmani teoksesta laajenivat, toisaalta teos muotoutui mielessäni vaikeammin sanoin kuvattavaksi. Harjoitteluprosessini eteni kappaletta konkreettisesti kuvaavista sanoista fyysisiin tuntemuksiin ja sanattomaan hahmottamiseen.
Opinnäytetyöni alkuperäisenä tavoitteena oli valmistaa viihdyttävä konsertti. Lopulta tulin löytäneeksi harjoittelustani uusia puolia ja tutustuin teokseen aiempaa syvemmin. Uusi työskentelytapa, kirjoittaminen, tuntui luontevalta ja hyvältä työkalulta havainnoida harjoitteluprosessia. Työni tarjoaa muusikoille eri näkökulmia ja lähestymistapoja teosten hahmottamiseen ja harjoitteluun. Kuriositeettina tulin tutkineeksi opinnäytetyössäni myös Disneyn animaatiota ja H.C. Andersenin satua.