Developmental Disabilities and Social Skills : Social Skills Workshop Model for Developmentally Disabled Youths
Märkälä, Tatu (2013)
Märkälä, Tatu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019157
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen lopputyön tarkoitus oli kehittää työpajamalli sosiaalisten taitojen tu-kemiseen ja kehittämiseen kehitysvammaisten nuorten parissa. Työpajamalli kehitettiin Lyhty ry:n Lamppu-koululle, joka on oppimisyksikkö peruskoulun käyneille kehitysvammaisille nuorille. Lamppu sijaitsee Helsingissä. Työpajan tarkoitus oli lisäksi tukea ja kehittää nuorten resursseja integraatioon ja normalisaatioon, sosiaalisia taitoja vahvistamalla. Tarve sosiaalisten taitojen harjoittamiselle havaittiin yhteistyössä Lampun kanssa.
Metodit, joita työpajoissa käytettiin olivat psykodraama, sosiodraama ja dialogi. Työpajojen sisältö ja metodit perustuivat kehitysvammaisuutta koskevaan kirjallisuuteen.
Kaksi työpajamallia, jotka tämän lopputyön puitteissa kehitettiin, ovat psyko- ja sosiodraama-työpaja ryhmäkäyttöön, sekä yksilö- tai pienryhmätyöpaja. Psykodraamaa ja sosiodraamaa käytettiin ryhmä-työpajoissa ja dialogia käytettiin henkilö-, tai pienryhmä-työpajoissa silloin, kun tarve henkilökohtaisemmalle keskustelulle havaittiin. Yksilö- ja/tai pienryhmätyöpajaa käytettiin myös draamatyöpajoissa opittujen asioiden tukemiseen. Työpajoja järjestettiin viikoittain, sisällytettynä osaksi Lampun lukujärjestystä, vuoden 2013 keväällä ja syksyllä. Osallistuminen työpajoihin oli vapaaehtoista.
Joskin varmoja tuloksia työpajojen toimivuudesta ei saatu, epämuodollisten havaintojen perusteella joitakin positiivisia muutoksia oppilaiden käyttäytymisessä oli tapahtunut. Muutoksia havaittiin konfliktien hallinnassa, selviytymisstrategioissa, kommunikoinnissa sekä vuorovaikutuksessa. Oppilaiden palaute työpajoista oli myös enimmäkseen positiivista. Nämä tulokset aikaansaivat luottamusta työpajojen käytännöllisyydestä sosiaalisten taitojen harjoittamisessa ja tukemisessa, kun työpajoja käytetään systemaattisesti. Työpajat ovat edelleen osa Lampun lukujärjestystä.
Metodit, joita työpajoissa käytettiin olivat psykodraama, sosiodraama ja dialogi. Työpajojen sisältö ja metodit perustuivat kehitysvammaisuutta koskevaan kirjallisuuteen.
Kaksi työpajamallia, jotka tämän lopputyön puitteissa kehitettiin, ovat psyko- ja sosiodraama-työpaja ryhmäkäyttöön, sekä yksilö- tai pienryhmätyöpaja. Psykodraamaa ja sosiodraamaa käytettiin ryhmä-työpajoissa ja dialogia käytettiin henkilö-, tai pienryhmä-työpajoissa silloin, kun tarve henkilökohtaisemmalle keskustelulle havaittiin. Yksilö- ja/tai pienryhmätyöpajaa käytettiin myös draamatyöpajoissa opittujen asioiden tukemiseen. Työpajoja järjestettiin viikoittain, sisällytettynä osaksi Lampun lukujärjestystä, vuoden 2013 keväällä ja syksyllä. Osallistuminen työpajoihin oli vapaaehtoista.
Joskin varmoja tuloksia työpajojen toimivuudesta ei saatu, epämuodollisten havaintojen perusteella joitakin positiivisia muutoksia oppilaiden käyttäytymisessä oli tapahtunut. Muutoksia havaittiin konfliktien hallinnassa, selviytymisstrategioissa, kommunikoinnissa sekä vuorovaikutuksessa. Oppilaiden palaute työpajoista oli myös enimmäkseen positiivista. Nämä tulokset aikaansaivat luottamusta työpajojen käytännöllisyydestä sosiaalisten taitojen harjoittamisessa ja tukemisessa, kun työpajoja käytetään systemaattisesti. Työpajat ovat edelleen osa Lampun lukujärjestystä.