"Tyytyväisiä kokonaisuuteen, tyytymättömiä yksityiskohtiin." : Kyselytutkimus Kemin kaupungin varhaiskasvatuksen laadusta huoltajille.
Nevalainen, Erno (2013)
Nevalainen, Erno
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni on lapsen huoltajille osoitettu tyytyväisyyskysely Kemin kaupungin päivähoidon laadusta. Vastaavanlainen kysely ja opinnäytetyö on toteutettu Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa kahdesti, vuosina 2000 ja 2007, teoksina ”Päivähoito on yes!” ja ”Päivähoito on edelleen yes!”.
Teoreettinen esittely:
Käsittelen opinnäytetyöni teoriaosuudessa kasvatuskumppanuutta, mitä se on, missä sitä on ja miksi sitä päivähoidossa tarvitaan.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen survey-kyselytutkimus, jota varten olen rakentanut kysymykset niin ikään aiempien opinnäytetöiden avulla, Kemin päivähoidon johtajan, varhaiskasvatustyöryhmän sekä Kemin päiväkotien johtajien toiveiden pohjalta sekä oman teoreettisen tutkimustietoni perusteella. Kysely toteutettiin Kemin kaupungin päivähoidon piiriin kuuluvien lasten huoltajille. Kyselyyn vastasi 121 perhettä, vastausprosentuaalisesti 12,5%.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Suurempia muutoksia päivähoidon laatuun suhteessa aiempiin tutkimuksiin ei ole tapahtunut. Kemin kaupungin päivähoitoon ollaan kokonaisuudessaan tyytyväisiä ja ikuisuusongelmiin, kuten lapsiryhmien kokoon, tyytymättömiä. Kuitenkin radikaalein muutos oli suhtautuminen päiväkodin työntekijöiden ammattitaitoon. Siinä on asia, mihin Kemin päivähoidon johtajan sekä varhaiskasvatustyöryhmän on hyvä paneutua.
Opinnäytetyöni on lapsen huoltajille osoitettu tyytyväisyyskysely Kemin kaupungin päivähoidon laadusta. Vastaavanlainen kysely ja opinnäytetyö on toteutettu Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa kahdesti, vuosina 2000 ja 2007, teoksina ”Päivähoito on yes!” ja ”Päivähoito on edelleen yes!”.
Teoreettinen esittely:
Käsittelen opinnäytetyöni teoriaosuudessa kasvatuskumppanuutta, mitä se on, missä sitä on ja miksi sitä päivähoidossa tarvitaan.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen survey-kyselytutkimus, jota varten olen rakentanut kysymykset niin ikään aiempien opinnäytetöiden avulla, Kemin päivähoidon johtajan, varhaiskasvatustyöryhmän sekä Kemin päiväkotien johtajien toiveiden pohjalta sekä oman teoreettisen tutkimustietoni perusteella. Kysely toteutettiin Kemin kaupungin päivähoidon piiriin kuuluvien lasten huoltajille. Kyselyyn vastasi 121 perhettä, vastausprosentuaalisesti 12,5%.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Suurempia muutoksia päivähoidon laatuun suhteessa aiempiin tutkimuksiin ei ole tapahtunut. Kemin kaupungin päivähoitoon ollaan kokonaisuudessaan tyytyväisiä ja ikuisuusongelmiin, kuten lapsiryhmien kokoon, tyytymättömiä. Kuitenkin radikaalein muutos oli suhtautuminen päiväkodin työntekijöiden ammattitaitoon. Siinä on asia, mihin Kemin päivähoidon johtajan sekä varhaiskasvatustyöryhmän on hyvä paneutua.