Liikelahjakin viestii : Brändin vaikutus liikelahjan valintaan
Jacklin, Elina (2013)
Jacklin, Elina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818914
Tiivistelmä
Liikesuhteen kehittämiseen kuuluu olennaisena osana niin Suomessa kuin ulkomaillakin liikelahjojen antaminen. Liikelahjojen valinnasta on kirjoitettu kirjoja sekä tehty pro gradu -tutkielmia ja opinnäytetöitä, joissa on kehitetty yritykselle sopiva liikelahja. Näissä on tarkasteltu yrityksen brändiä valinnan tueksi, mutta liikelahjan hyödyntämisestä viestinnän välineenä ei ole materiaalia. Yrityksissäkään ei juuri ole pysähdytty miettimään, miten liikelahjaa antaessa voisi samalla viestiä yrityksen arvoista. Tutkielman tavoite on nostaa esiin liikelahjan viestinnällinen merkitys ja osoittaa, miten sen mahdollisuuksia voi hyödyntää myös brändin rakentamisessa.
Suoranaista toimeksiantajaa tutkielmalla ei ole, mutta liikelahjojen valinnan edessä ovat niin pienet, keskisuuret kuin suuretkin yritykset. Opinnäytetyötä varten on tutkittu brändiä, sen osa-alueita ja rakentamista kirjallisuudesta sekä haastateltu alan ammattilaisia liikelahjan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Haastattelemani henkilöt antoivat myös käytännön esimerkkejä liikelahjojen valinnasta.
Tutkielma osoittaa, että brändillä ja liikelahjalla on sama lähtökohta, arvot. Siksi ne ovat helposti yhdistettävissä. Liikelahjojen viestinnällistä arvoa ei ole vain tiedostettu. Liikelahjat ovat erinomainen tapa kertoa yrityksen syvistä arvoista, ja ne voidaan suunnitella tukemaan yrityksen kokonaisviestinnän tavoitteita. Pohtimalla liikelahjojen viestinnällistä arvoa ja luokittelemalla liikelahjat kohderyhmien mukaan voidaan saavuttaa säästöjäkin.
Liike-elämä myös kansainvälistyy, joten yhä useammat pienet ja keskisuuret yritykset toimivat kansainvälisten sidosryhmien kanssa. Ulkomailla on liikelahjoista kulttuurisidonnaisia käytäntöjä, jotka tulee ottaa huomioon. Toivon tutkielman auttavan etenkin kansainvälistyviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluavat maksimoida panostusten hyödyt. Brändin rakentamiseksi kaikki keinot on otettava käyttöön, ja siksi tutkimustyötä voisi jatkaa tutkimalla, miten liikelahjat voisivat tukea brändin rakentamisen eri vaiheita sekä voisiko liikelahjalle rakentaa brändin kuten tuotteellekin.
Suoranaista toimeksiantajaa tutkielmalla ei ole, mutta liikelahjojen valinnan edessä ovat niin pienet, keskisuuret kuin suuretkin yritykset. Opinnäytetyötä varten on tutkittu brändiä, sen osa-alueita ja rakentamista kirjallisuudesta sekä haastateltu alan ammattilaisia liikelahjan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Haastattelemani henkilöt antoivat myös käytännön esimerkkejä liikelahjojen valinnasta.
Tutkielma osoittaa, että brändillä ja liikelahjalla on sama lähtökohta, arvot. Siksi ne ovat helposti yhdistettävissä. Liikelahjojen viestinnällistä arvoa ei ole vain tiedostettu. Liikelahjat ovat erinomainen tapa kertoa yrityksen syvistä arvoista, ja ne voidaan suunnitella tukemaan yrityksen kokonaisviestinnän tavoitteita. Pohtimalla liikelahjojen viestinnällistä arvoa ja luokittelemalla liikelahjat kohderyhmien mukaan voidaan saavuttaa säästöjäkin.
Liike-elämä myös kansainvälistyy, joten yhä useammat pienet ja keskisuuret yritykset toimivat kansainvälisten sidosryhmien kanssa. Ulkomailla on liikelahjoista kulttuurisidonnaisia käytäntöjä, jotka tulee ottaa huomioon. Toivon tutkielman auttavan etenkin kansainvälistyviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluavat maksimoida panostusten hyödyt. Brändin rakentamiseksi kaikki keinot on otettava käyttöön, ja siksi tutkimustyötä voisi jatkaa tutkimalla, miten liikelahjat voisivat tukea brändin rakentamisen eri vaiheita sekä voisiko liikelahjalle rakentaa brändin kuten tuotteellekin.