PBL-verkko -oppiminen markkinoinnin perusopinnoissa
Hankimaa, Anna (2008)
Hankimaa, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809193203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809193203
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa kuvataan ja analysoidaan pbl-menetelmällä verkossa toteutetua Haaga-Helian markkinoinnin peruskurssia. Hankeraportin alkuosassa kootaan yhteen keskeisimmät plb-verkko-oppimiseen vaikuttavat tekijät teorialähteiden pohjalta. Sen jälkeen kuvataan seuratun kurssin pbl-prosessia ja pohditaan verkko-pbl-oppimisen käytännön haasteita. Työn lopussa esitetään kehitysehdotuksia kurssitoteutukseen ja peilataan näitä käytännön näkökulmiin.
Verkkoympäristössä tapahtuvaan ongelmalähtöiseen oppimisen vaikuttavat lukuisat tekijät. Nämä tekijät kumpuavat pbl:n pedagogisista lähtökohdista ja toimintatavoista, verkkoympäristön viestinnällisistä ominaispiirteistä ja sekä ohjaajan, tutoriaaliryhmän että yksilön oma toiminnasta.
Käytännön näkökulmasta keskeisin oppimiseen vaikuttava tekijä on oma tutoriaaliryhmä. Tiedonrakentaminen ja oppiminen tapahtuvat yhteistoiminnallisesti ryhmän omilla keskustelualueilla. Seuratun kurssin rinnakkain toimineiden pienryhmien eli tutoriaaliryhmien aktiivisuudessa, yhteisöllisen toimintatavan haltuunotossa ja oppimistuloksissa oli eroja. Hyvin toimivassa ryhmässä panostettiin vuorovaikutukseen, oltiin avoimia ja otettiin vastuu omasta ja ryhmän toiminnasta.
Kehittämisehdotusten ydin onkin ryhmien toimivuuden tukeminen ja kehittäminen. Ryhmän yhteisöllistä työskentyä tuetaan ohjauksen keinoin. Kehitysehdotuksissa nostetaan esille samanaikaisen viestinnän tukeminen, pbl-ohjeistuksen kehittäminen ja mahdollisimman ideaalisten ryhmien rakentaminen.
Verkkoympäristössä tapahtuvaan ongelmalähtöiseen oppimisen vaikuttavat lukuisat tekijät. Nämä tekijät kumpuavat pbl:n pedagogisista lähtökohdista ja toimintatavoista, verkkoympäristön viestinnällisistä ominaispiirteistä ja sekä ohjaajan, tutoriaaliryhmän että yksilön oma toiminnasta.
Käytännön näkökulmasta keskeisin oppimiseen vaikuttava tekijä on oma tutoriaaliryhmä. Tiedonrakentaminen ja oppiminen tapahtuvat yhteistoiminnallisesti ryhmän omilla keskustelualueilla. Seuratun kurssin rinnakkain toimineiden pienryhmien eli tutoriaaliryhmien aktiivisuudessa, yhteisöllisen toimintatavan haltuunotossa ja oppimistuloksissa oli eroja. Hyvin toimivassa ryhmässä panostettiin vuorovaikutukseen, oltiin avoimia ja otettiin vastuu omasta ja ryhmän toiminnasta.
Kehittämisehdotusten ydin onkin ryhmien toimivuuden tukeminen ja kehittäminen. Ryhmän yhteisöllistä työskentyä tuetaan ohjauksen keinoin. Kehitysehdotuksissa nostetaan esille samanaikaisen viestinnän tukeminen, pbl-ohjeistuksen kehittäminen ja mahdollisimman ideaalisten ryhmien rakentaminen.