RAKENNUSLIIKKEEN KIINTEISTÖNVÄLITTÄJÄYHTEISTYÖ ASUNTOMARKKINOINNISSA : CASE: LEMMINKÄINEN TALO OY
Särkkä, Heli (2010)
Särkkä, Heli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001051032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001051032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Lemminkäinen Talo Oy:n tytäryrityksille alkuvuodesta 2009 sähköpostitse tehdyn kyselytutkimuksen avulla kiinteistönvälittäjien käytön laajuutta konsernissa sekä löytää käytössä olevia rakennusliikkeen ja kiinteistönvälitysliikkeen hyväksi havaittuja yhteistoimintamalleja asuntojen markkinoinnissa. Kolmen kiinteistönvälittäjän näkemystä parhaasta yhteistoimintamallista kysyttiin lokakuussa 2009. Tarkoituksena oli jakaa löydetyt mallit kaikkien tytäryritysten käyttöön sekä mahdollisesti tehdä näihin toimintamalleihin kehitys- ja parannusehdotuksia. Tarkoituksena oli löytää yhteistoiminnan osatekijöitä, joista muodostuu molempia osapuolia tyydyttävä, win-win-periaatteella toimiva kustannustehokas ja yrityksen imagoa tukeva yhteistyö. Tutkimusten metodologinen lähestymistapa oli kvalitatiivinen ja tutkimusstrategiana oli käytetty tapaustutkimusta.
Työ esittelee lainsäädännön kiinteistönvälitykselle asettamat vaatimukset sekä poikkileikkauksen kiinteistönvälittäjän ammatista, henkilökohtaisen myyntityön, huippumyyjän profiilin sekä kiinteistönvälittäjänä menestyneiden ominaisuuksia ja toimintatapoja. Kiinteistönvälittäjän motivaatiota hahmotetaan tarvehierarkian sekä sisäisten ja ulkoisten palkkioiden kautta. Työssä on kuvaus myyntiosaston roolista rakennusliikkeessä rakentamisprosessin aikana. Välittäjäyhteistyön mahdollisuuksia kehittyä kumppanuudeksi tarkastellaan operatiivisen, taktisen ja strategisen kumppanuuden eri osatekijöiden avulla.
Kyselytutkimuksen ja kiinteistönvälittäjien haastattelun tuloksista muotoutui kolme kehityskohdetta: huolellinen kumppanin valinta, kumppanin motivointi ja yhteistyön määrittelevä sopimus, joilla rakennus- ja kiinteistönvälitysliikkeen yhteistyötä voidaan kehittää molempien kannalta haluttuun suuntaan sekä poistaa tai ainakin minimoida yhteistyötä tällä hetkellä haittaavia tekijöitä.
Työ esittelee lainsäädännön kiinteistönvälitykselle asettamat vaatimukset sekä poikkileikkauksen kiinteistönvälittäjän ammatista, henkilökohtaisen myyntityön, huippumyyjän profiilin sekä kiinteistönvälittäjänä menestyneiden ominaisuuksia ja toimintatapoja. Kiinteistönvälittäjän motivaatiota hahmotetaan tarvehierarkian sekä sisäisten ja ulkoisten palkkioiden kautta. Työssä on kuvaus myyntiosaston roolista rakennusliikkeessä rakentamisprosessin aikana. Välittäjäyhteistyön mahdollisuuksia kehittyä kumppanuudeksi tarkastellaan operatiivisen, taktisen ja strategisen kumppanuuden eri osatekijöiden avulla.
Kyselytutkimuksen ja kiinteistönvälittäjien haastattelun tuloksista muotoutui kolme kehityskohdetta: huolellinen kumppanin valinta, kumppanin motivointi ja yhteistyön määrittelevä sopimus, joilla rakennus- ja kiinteistönvälitysliikkeen yhteistyötä voidaan kehittää molempien kannalta haluttuun suuntaan sekä poistaa tai ainakin minimoida yhteistyötä tällä hetkellä haittaavia tekijöitä.