Telapyöräkäyttöisen varavoimalaitoksen sähkösuunnitelma
Roivainen, Ossi (2013)
Roivainen, Ossi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918998
Tiivistelmä
Varavoimakoneita on ollut jo vuosikymmeniä käytössä eri aloilla esim. sähköverkkojen kunnossapidossa. Viime vuosina pienet varavoimalat eli aggregaatit ovat lisääntyneet myös pienkuluttajien keskuudessa. Vaikka sähköä pyritäänkin nykyään tuottamaan yhä enemmän uusiutuvista energianlähteistä, on lyhytaikaisten sähkötyökalujen tai sähkölinjan korjauksen aikana polttomoottorilla toimiva generaattori paras ja kätevin vaihtoehto. Varsinkin suurissa varavoimakoneissa tehon tuottamiseen tarvitaan tehokas generaattori ja vielä tehokkaampi voimakone, jolla generaattoria pyöritetään. Tällaisen yhdistelmän hinta voi usein nousta liian korkeaksi.
Työn tarkoituksena oli tutkia henkilö- tai pakettiauton mahdollisuuksia toimia voimakoneena. Tällöin sähköntuottamiseen tarvitaan ainoastaan generaattori ja voimanlähteenä toimiva ajoneuvo. Työssä käsitellään muutaman kilowatin tehoista generaattoria, mutta perusidean toimiessa generaattorin kokoa voidaan kasvattaa voimakoneen antamilla rajoilla. Perusideana oli, että auto ajetaan telapyörästöjen päälle ja auton toinen rengas on lukittu paikoilleen. Voima välitetään voimansiirtoa pitkin generaattorille, jolla sähköä tuotetaan.
Työstä tehtiin kaksi eri opinnäytetyötä. Toisessa työssä käsiteltiin varavoimakoneen mekaanista toteutusta ja tämän työn tarkoituksena oli luoda sähkösuunnitelma. Vastaavanlaista varavoimalaitteistoa ei ole todennäköisesti aikaisemmin tehty eikä suunniteltu. Lähin vastaava kaupallinen laite on niin sanottu traktorigneraattori, jossa traktorin moottorilla pyöritetään generaattoria kardaanin välityksellä.
Generaattorin pyörimisestä oikealla nopeudella oli tarkoitus huolehtia vakionopeuden-säätimen avulla, mutta sen käyttö todettiin mahdottomaksi useimmissa eri autoissa. Suunnitelmien perusteella prototyyppi on toimiva, mutta se vaatii kuitenkin vielä kehittelyä. Suurimpana ongelmana on generaattorin pyörimisnopeuden pitäminen vakiona kuormituksen muuttuessa.
Työn tarkoituksena oli tutkia henkilö- tai pakettiauton mahdollisuuksia toimia voimakoneena. Tällöin sähköntuottamiseen tarvitaan ainoastaan generaattori ja voimanlähteenä toimiva ajoneuvo. Työssä käsitellään muutaman kilowatin tehoista generaattoria, mutta perusidean toimiessa generaattorin kokoa voidaan kasvattaa voimakoneen antamilla rajoilla. Perusideana oli, että auto ajetaan telapyörästöjen päälle ja auton toinen rengas on lukittu paikoilleen. Voima välitetään voimansiirtoa pitkin generaattorille, jolla sähköä tuotetaan.
Työstä tehtiin kaksi eri opinnäytetyötä. Toisessa työssä käsiteltiin varavoimakoneen mekaanista toteutusta ja tämän työn tarkoituksena oli luoda sähkösuunnitelma. Vastaavanlaista varavoimalaitteistoa ei ole todennäköisesti aikaisemmin tehty eikä suunniteltu. Lähin vastaava kaupallinen laite on niin sanottu traktorigneraattori, jossa traktorin moottorilla pyöritetään generaattoria kardaanin välityksellä.
Generaattorin pyörimisestä oikealla nopeudella oli tarkoitus huolehtia vakionopeuden-säätimen avulla, mutta sen käyttö todettiin mahdottomaksi useimmissa eri autoissa. Suunnitelmien perusteella prototyyppi on toimiva, mutta se vaatii kuitenkin vielä kehittelyä. Suurimpana ongelmana on generaattorin pyörimisnopeuden pitäminen vakiona kuormituksen muuttuessa.