Yhden soittajan ja sävellyksen tarina : Oppiminen osana kantelesävellystä
Ruotanen, Aino (2013)
Ruotanen, Aino
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata miten säveltämistä voi käyttää oppimisen apuvälineenä. Työssä keskityttiin nimenomaan säveltämiseen konserttikantelelleella, ja siinä käsitellään näin ollen myös kanteleen historiaa ja tekniikkaa. Koska kyseessä on yhden soittajan/säveltäjän näkökulma, työ sivuaa sitä, miten soitonopiskelu on rakentunut ja kuinka säveltäminen on vaikuttanut opiskeluun.
Opinnäytetyö toteutettiin taiteellisena tutkimuksena, ja sen menetelminä käytettiin taiteellisen tutkimuksen keinoja, prosessikuvausta ja musiikkianalyysia. Tutkimusaineistona käytettiin opinnäytetyöntekijän sävellyksiä ja kokemuksia säveltämisestä. Sävellyksen muotoutumiseen syvennyttiin tarkastelemalla tarkemmin yhden sävellyksen prosessia.
Työstä saaduilla havainnoilla saatiin esille yhdenlainen tapa säveltää ja oppia säveltämisen kautta. Työ kartoitti soittajan käyttämiä keinoja lähestyä säveltämällä oppimista ja käytössä olevia tekniikoita.
Opinnäytetyö herätti jatkotutkimuskysymyksiä säveltämällä oppimisen kartoittamisesta yleisemmällä tasolla ja kanteleensoittotekniikan kehittämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin taiteellisena tutkimuksena, ja sen menetelminä käytettiin taiteellisen tutkimuksen keinoja, prosessikuvausta ja musiikkianalyysia. Tutkimusaineistona käytettiin opinnäytetyöntekijän sävellyksiä ja kokemuksia säveltämisestä. Sävellyksen muotoutumiseen syvennyttiin tarkastelemalla tarkemmin yhden sävellyksen prosessia.
Työstä saaduilla havainnoilla saatiin esille yhdenlainen tapa säveltää ja oppia säveltämisen kautta. Työ kartoitti soittajan käyttämiä keinoja lähestyä säveltämällä oppimista ja käytössä olevia tekniikoita.
Opinnäytetyö herätti jatkotutkimuskysymyksiä säveltämällä oppimisen kartoittamisesta yleisemmällä tasolla ja kanteleensoittotekniikan kehittämisestä.