"Minä olen" 4.–6.-luokkalaisten tyttöjen itsetuntoa vahvistava ilmaisutaitoleiri
Haverinen, Tina; Jaskari, Jemina (2013)
Haverinen, Tina
Jaskari, Jemina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518085
Tiivistelmä
Haverinen, Tina & Jaskari, Jemina. ”Minä olen” 4.–6.-luokkalaisten tyttöjen itsetuntoa vahvistava ilmaisutaitoleiri. Syksy 2013, 68 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme on kehittämispainoinen produktio, jonka tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa itsetuntoa vahvistava leiri taidekasvatuksellisia menetelmiä hyödyntäen. Leiri toteutettiin yhteistyössä Lempäälän seurakunnan tyttötyön kanssa. Työmme teoreettisessa osuudessa käsittelemme opinnäytetyömme tavoitteita, 7–14-vuotiaan kehitystä, taidekasvatusta, itseilmaisua ja luovuutta. Hyödynnämme työssämme aikaisemmin aiheesta julkaistuja opinnäytetöitä, sekä ajankohtaisia aiheeseen liittyviä materiaaleja.
Opinnäytetyön painotus on leirin toteutuksen kuvaamisessa ja varsinaisessa produktio-osuudessa. Esittelemme leirimme sisällöt tarkasti, jotta seurakunta voi jatkossa hyödyntää opinnäytetyötämme tyttötyön leiritoiminnassa. Leiri sisältää opetustuokioita, hartauksia, rastiradan ja työpajan. Lisäksi esittelemme käyttämiämme vapaa-ajan leikkejä. Leirin aikana toteutimme myös valokuvausta ja ympäristöystävällistä toimintaa. Opetustuokioiden tukena käytimme kuvia ja visuaalisia harjoituksia.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2012, kun aloimme työparina työstää ajatusta itsetuntoa vahvistavasta leiristä. Kun olimme saaneet seurakunnalta hyväksynnän, aloimme suunnitella leiriä tammikuussa 2013, ja leiri toteutettiin maaliskuussa 2013. Leirille osallistuneille tytöille ja heidän perheilleen kerrottiin opinnäytetyöstä, ja leirin lopuksi tytöiltä kerättiin palaute leiristä.
Opinnäytetyömme tavoitteet toteutuivat hyvin. Leiri suunniteltiin tiukalla aikataululla, mutta toteutettiin huolella ja ammatillisesti. Leirille osallistuneet tytöt olivat tyytyväisiä leiriin. He kokivat onnistuneensa leiritoiminnassa ja löytäneensä tapoja ilmaista itseään. Lempäälän seurakunnan tyttötyö sai leiristä hyviä ideoita leiritoimintaan vastaisuudessa.
Asiasanat: itsetunto, taidekasvatus, itseilmaisu, kristillinen tyttötyö, leirityö, produktio
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme on kehittämispainoinen produktio, jonka tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa itsetuntoa vahvistava leiri taidekasvatuksellisia menetelmiä hyödyntäen. Leiri toteutettiin yhteistyössä Lempäälän seurakunnan tyttötyön kanssa. Työmme teoreettisessa osuudessa käsittelemme opinnäytetyömme tavoitteita, 7–14-vuotiaan kehitystä, taidekasvatusta, itseilmaisua ja luovuutta. Hyödynnämme työssämme aikaisemmin aiheesta julkaistuja opinnäytetöitä, sekä ajankohtaisia aiheeseen liittyviä materiaaleja.
Opinnäytetyön painotus on leirin toteutuksen kuvaamisessa ja varsinaisessa produktio-osuudessa. Esittelemme leirimme sisällöt tarkasti, jotta seurakunta voi jatkossa hyödyntää opinnäytetyötämme tyttötyön leiritoiminnassa. Leiri sisältää opetustuokioita, hartauksia, rastiradan ja työpajan. Lisäksi esittelemme käyttämiämme vapaa-ajan leikkejä. Leirin aikana toteutimme myös valokuvausta ja ympäristöystävällistä toimintaa. Opetustuokioiden tukena käytimme kuvia ja visuaalisia harjoituksia.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2012, kun aloimme työparina työstää ajatusta itsetuntoa vahvistavasta leiristä. Kun olimme saaneet seurakunnalta hyväksynnän, aloimme suunnitella leiriä tammikuussa 2013, ja leiri toteutettiin maaliskuussa 2013. Leirille osallistuneille tytöille ja heidän perheilleen kerrottiin opinnäytetyöstä, ja leirin lopuksi tytöiltä kerättiin palaute leiristä.
Opinnäytetyömme tavoitteet toteutuivat hyvin. Leiri suunniteltiin tiukalla aikataululla, mutta toteutettiin huolella ja ammatillisesti. Leirille osallistuneet tytöt olivat tyytyväisiä leiriin. He kokivat onnistuneensa leiritoiminnassa ja löytäneensä tapoja ilmaista itseään. Lempäälän seurakunnan tyttötyö sai leiristä hyviä ideoita leiritoimintaan vastaisuudessa.
Asiasanat: itsetunto, taidekasvatus, itseilmaisu, kristillinen tyttötyö, leirityö, produktio