Laadukasta vuorohoitoa : Henkilökunnan käsityksiä vuorohoidon laadusta Pankarannan päiväkodissa Mikkelissä
Korhonen, Janita; Ruuth, Eija (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korhonen, Janita
Ruuth, Eija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618374
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin henkilökunnan käsityksiä vuorohoidon laadusta Pankarannan vuorohoitopäiväkodissa. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään Mikkelissä elokuussa 2013 toimintansa aloittaneen Vilttihattu- nimisen vuoropäiväkodin toiminnan aloittamisessa ja uuden toimintakulttuurin luomisessa.
Tutkimus toteutettiin tammikuun 2013 aikana. Pankarannan vuoropäiväkodin henkilökunta vastasi Webropol.-kyselyyn työajalla. Mittarina käytettiin Päivähoidon laatu – hankkeessa Hujalan ja Fonsenin kehittämää Päivähoidon laatumittaria, joka sisälsi 47 likert -asteikollista osiota. Kyselyä täydennettiin yhdellätoista avoimella kysymyksellä, joilla pyrittiin selittämään laatuun vaikuttavia tekijöitä. Siinä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta.
Päivähoidon laatutekijöistä sisällölliset orientaatiot ja vaikuttavuustekijät henkilöstö arvioi myönteisemmin kuin aiemmissa tutkimuksissa. Sen sijaan puite-, välilliset – ja prosessitekijät arvioitiin heikoimmiksi aiempiin tutkimuksiin verrattuna. Päivähoidon laatua heikentäviksi tekijöiksi avoimissa kysymyksissä suoraan tai välillisesti mainittiin jatkuvat muutokset, johtamisen liittyvät ongelmat, tiedonkulku, kiire ja henkilökunnan puute.
Vuorohoidon kehittämistyö on prosessi. Vilttihatun henkilökunta on muutosten jälkeen pitkällä tässä kehitystyössä. Puite- ym. tekijöistä suurin osa korjaantui Pankarannan päiväkodin muutettua vanhasta vanhainkodista vuorohoitoon suunniteltuun uuteen päiväkotiin elokuun 2013 alusta.
Pysyvyys ja suunnitelmallisuus nähtiin tärkeinä tekijöinä laadun parantamisessa jatkuvien muutosten, epäsäännöllisten työvuorojen ja aina erilaisen lapsiryhmän takia. Ammattitaitoinen henkilökunta on avainasemassa puhuttaessa vuorohoidon laadusta. Toimenkuvien laatimisilla, yhteisillä pelisäännöillä, selkeällä johtamisella ja yhteistyöllä vanhempien kanssa voidaan jatkuvasti kehittää työyhteisössä laadukasta vuorohoitoa.
Muutos on mahdollisuus. Jatkuvalla prosessien ja laadun arvioinnin osatekijöiden tarkastelulla voidaan ylläpitää ja kehittää vuorohoidon laatua.
Tutkimus toteutettiin tammikuun 2013 aikana. Pankarannan vuoropäiväkodin henkilökunta vastasi Webropol.-kyselyyn työajalla. Mittarina käytettiin Päivähoidon laatu – hankkeessa Hujalan ja Fonsenin kehittämää Päivähoidon laatumittaria, joka sisälsi 47 likert -asteikollista osiota. Kyselyä täydennettiin yhdellätoista avoimella kysymyksellä, joilla pyrittiin selittämään laatuun vaikuttavia tekijöitä. Siinä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta.
Päivähoidon laatutekijöistä sisällölliset orientaatiot ja vaikuttavuustekijät henkilöstö arvioi myönteisemmin kuin aiemmissa tutkimuksissa. Sen sijaan puite-, välilliset – ja prosessitekijät arvioitiin heikoimmiksi aiempiin tutkimuksiin verrattuna. Päivähoidon laatua heikentäviksi tekijöiksi avoimissa kysymyksissä suoraan tai välillisesti mainittiin jatkuvat muutokset, johtamisen liittyvät ongelmat, tiedonkulku, kiire ja henkilökunnan puute.
Vuorohoidon kehittämistyö on prosessi. Vilttihatun henkilökunta on muutosten jälkeen pitkällä tässä kehitystyössä. Puite- ym. tekijöistä suurin osa korjaantui Pankarannan päiväkodin muutettua vanhasta vanhainkodista vuorohoitoon suunniteltuun uuteen päiväkotiin elokuun 2013 alusta.
Pysyvyys ja suunnitelmallisuus nähtiin tärkeinä tekijöinä laadun parantamisessa jatkuvien muutosten, epäsäännöllisten työvuorojen ja aina erilaisen lapsiryhmän takia. Ammattitaitoinen henkilökunta on avainasemassa puhuttaessa vuorohoidon laadusta. Toimenkuvien laatimisilla, yhteisillä pelisäännöillä, selkeällä johtamisella ja yhteistyöllä vanhempien kanssa voidaan jatkuvasti kehittää työyhteisössä laadukasta vuorohoitoa.
Muutos on mahdollisuus. Jatkuvalla prosessien ja laadun arvioinnin osatekijöiden tarkastelulla voidaan ylläpitää ja kehittää vuorohoidon laatua.