Työterveyspalvelujen markkinointi : henkilöstön markkinointiosaaminen
Huikko, Anna-Kaisa (2013)
Huikko, Anna-Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata työterveyshenkilöstön markkinointiasennetta, markkinointiosaamisen tarpeita ja markkinointiosaamisen tasoa sekä sitä, millaiset toimenpiteet kehittäisivät työterveyshuollon henkilöstön markkinointiosaamista ja mitkä ovat tärkeimpiä asioita yritysasiakasmarkkinoinnissa.
Kysely toteutettiin integroidussa eli yrityksen itse tuottamassa työterveyshuollon yksikössä. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti työterveysyksikön koko henkilöstölle. Kyselylomake muodostettiin pohjautuen aiempien markkinointitutkimusten tuloksiin sekä muuhun markkinointikirjallisuuteen. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä ja vastausprosentti on 86. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin.
Kyselyn tulokset osoittavat työterveyshuollon henkilöstön markkinointiasenteen olevan pääosin erittäin hyvä, mutta asenteissa on eroja vastaajajoukossa. Markkinointia pidetään tarpeellisena ja vaikuttavana toimintana työterveyshuollossa ja lähes kaikkien mielestä markkinointivastuu on koko henkilöstöllä. Kaikki eivät kuitenkaan ole markkinointihenkisiä eivätkä pidä markkinointia luontevana asiana omassa työssään. Vastaajat pitävät kaikkia osaamisalueita todella tarpeellisina markkinointityönsä tukena. Erittäin hyvin he osaavat toimintaa ohjaavat säädökset ja lait. Melko hyvää on vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen, palvelu- ja prosessiosaaminen, tietotekniikkaosaaminen sekä markkinoinnin erityisosaaminen. Viimeksi mainitusta tarpeellisimpina pidetään pysyvien asiakassuhteiden rakentamista, asiantuntijuuden ja osaamisen esiin nostamista sekä työterveyshuollon toiminnan esittelyä, jotka osataan melko hyvin. Osaamisen taso vaihtelee paljon vastaajajoukossa. Ammattiryhmien väliset erot markkinointiasenteessa ja –osaamisessa ovat pieniä. Markkinointikoulutuksella on positiivinen yhteys markkinointiasenteeseen.
Osaamista on kehitettävä neuvottelutaitojen, yritysasiakkaiden tuntemuksen ja yhteistyöhön sitouttamisen, markkinoinnin mahdollisuuksien ja kohderyhmien tunnistamisen sekä yrityskuvan ja imagon tietoisen rakentamisen osalta. Markkinointiosaamista kehitetään parhaiten koulutuksen sekä markkinointimateriaalin avulla.
Kysely toteutettiin integroidussa eli yrityksen itse tuottamassa työterveyshuollon yksikössä. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti työterveysyksikön koko henkilöstölle. Kyselylomake muodostettiin pohjautuen aiempien markkinointitutkimusten tuloksiin sekä muuhun markkinointikirjallisuuteen. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä ja vastausprosentti on 86. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin.
Kyselyn tulokset osoittavat työterveyshuollon henkilöstön markkinointiasenteen olevan pääosin erittäin hyvä, mutta asenteissa on eroja vastaajajoukossa. Markkinointia pidetään tarpeellisena ja vaikuttavana toimintana työterveyshuollossa ja lähes kaikkien mielestä markkinointivastuu on koko henkilöstöllä. Kaikki eivät kuitenkaan ole markkinointihenkisiä eivätkä pidä markkinointia luontevana asiana omassa työssään. Vastaajat pitävät kaikkia osaamisalueita todella tarpeellisina markkinointityönsä tukena. Erittäin hyvin he osaavat toimintaa ohjaavat säädökset ja lait. Melko hyvää on vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen, palvelu- ja prosessiosaaminen, tietotekniikkaosaaminen sekä markkinoinnin erityisosaaminen. Viimeksi mainitusta tarpeellisimpina pidetään pysyvien asiakassuhteiden rakentamista, asiantuntijuuden ja osaamisen esiin nostamista sekä työterveyshuollon toiminnan esittelyä, jotka osataan melko hyvin. Osaamisen taso vaihtelee paljon vastaajajoukossa. Ammattiryhmien väliset erot markkinointiasenteessa ja –osaamisessa ovat pieniä. Markkinointikoulutuksella on positiivinen yhteys markkinointiasenteeseen.
Osaamista on kehitettävä neuvottelutaitojen, yritysasiakkaiden tuntemuksen ja yhteistyöhön sitouttamisen, markkinoinnin mahdollisuuksien ja kohderyhmien tunnistamisen sekä yrityskuvan ja imagon tietoisen rakentamisen osalta. Markkinointiosaamista kehitetään parhaiten koulutuksen sekä markkinointimateriaalin avulla.