Tiimiopettajuuden kehittäminen Tampereen ammattikorkeakoulussa
Stachon, Kari (2013)
Stachon, Kari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718499
Tiivistelmä
Työssä kartoitettiin tiimiopettajuuden tilaa Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) syksyllä 2013 ja tehtiin muutamia kehitysehdotuksia.
Työtä varten haastateltiin viittä TAMK:n henkilökuntaan kuuluvaa, joista yksi edusti keskushallintoa ja neljä opetusta. Työ on laadullinen, ja perustuu teemahaastattelujen analyysiin.
Työn aluksi esitellään teoreettinen viitekehys tiimiopettajuuden kontekstille TAMK:ssa. Kysymyksenasettelussa keskiössä olivat yhteisen työn ja osaamisen johtamisen konteksti.
Tiimiopettajuuden kehittämiseksi esitän kolme kehittämiskohdetta haastattelujen tuloksiin perustuen: tiimiopettajuuden käytännön organisointi ja tiimifasilitaattorin käyttö, oppiainerajat ylittävien opetusteemojen ideointi, ja laadullisen mittariston kehittäminen tiimiopettajuuden arvioimiseksi.
Työtä varten haastateltiin viittä TAMK:n henkilökuntaan kuuluvaa, joista yksi edusti keskushallintoa ja neljä opetusta. Työ on laadullinen, ja perustuu teemahaastattelujen analyysiin.
Työn aluksi esitellään teoreettinen viitekehys tiimiopettajuuden kontekstille TAMK:ssa. Kysymyksenasettelussa keskiössä olivat yhteisen työn ja osaamisen johtamisen konteksti.
Tiimiopettajuuden kehittämiseksi esitän kolme kehittämiskohdetta haastattelujen tuloksiin perustuen: tiimiopettajuuden käytännön organisointi ja tiimifasilitaattorin käyttö, oppiainerajat ylittävien opetusteemojen ideointi, ja laadullisen mittariston kehittäminen tiimiopettajuuden arvioimiseksi.