Taidekasvatusviikko Tammitarhan päiväkodissa
Kuosmanen, Minna; Mannisto, Soile (2013)
Kuosmanen, Minna
Mannisto, Soile
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117717
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin Tammitarhan päiväkotiin Tammelaan. Tekijät kehittivät taidekasvatusmenetelmiä, joiden avulla päiväkodin työntekijät saavat uusia ideoita vanhojen toimintamalliensa tueksi. Teoreettinen viitekehys koostuu taidekasvatuksesta yleisesti, sekä kaikista käytetyistä menetelmistä erikseen: sadutuksesta, savitöistä, valokuvatyöskentelystä, kuvataiteesta, satujoogasta, draamasta ja musiikista. Lisäksi tekijät avasivat lapsiryhmän ohjaamista, lasten osallisuutta ja satujen merkitystä.
Yhteensä toteutettiin seitsemän toimintakertaa, joista kahdessa tekijät saduttivat lapsia saadakseen toimintaviikosta mahdollisimman lapsilähtöisen, sekä viisi itse taidekasvatusmenetelmiä sisältäviä toimintakertoja. Sadutus toteutettiin keväällä ja taidekasvatusviikko syksyllä 2013. Toiminta muodostui neljästä eri kohdasta: virittäytyminen, toiminnallinen menetelmä, lopetus ja jakaminen.
Toimintaa suunnitellessaan tekijät kysyivät Tammitarhan päiväkodin henkilökunnalta ajatuksia heillä jo käytössä olevista taidekasvatusmenetelmistä sekä toiveista koskien mahdollisia uusia menetelmiä. Taidekasvatusviikko suunniteltiin sadutusten avulla saatuja teemoja hyväksikäyttäen. Tekijät valitsivat toiminnan aiheet, menetelmät ja kohderyhmän Tammitarhan kasvattajien tarpeita ajatellen.
Yhteensä toteutettiin seitsemän toimintakertaa, joista kahdessa tekijät saduttivat lapsia saadakseen toimintaviikosta mahdollisimman lapsilähtöisen, sekä viisi itse taidekasvatusmenetelmiä sisältäviä toimintakertoja. Sadutus toteutettiin keväällä ja taidekasvatusviikko syksyllä 2013. Toiminta muodostui neljästä eri kohdasta: virittäytyminen, toiminnallinen menetelmä, lopetus ja jakaminen.
Toimintaa suunnitellessaan tekijät kysyivät Tammitarhan päiväkodin henkilökunnalta ajatuksia heillä jo käytössä olevista taidekasvatusmenetelmistä sekä toiveista koskien mahdollisia uusia menetelmiä. Taidekasvatusviikko suunniteltiin sadutusten avulla saatuja teemoja hyväksikäyttäen. Tekijät valitsivat toiminnan aiheet, menetelmät ja kohderyhmän Tammitarhan kasvattajien tarpeita ajatellen.