Laatujohtamisjärjestelmän kehittäminen Proput Oy:lle
Hydén-Harkko, Karin (2013)
Hydén-Harkko, Karin
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618307
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyyteen, yrityksen hyvään suorituskykyyn sekä sujuvaan toimintaan tähtäävä laatujohtaminen on olennainen osa nykyaikaista liiketoimintaa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Proput Oy:n johtamistapaa perustumaan laatujohtamiseen. Kehitysprojektissa laatujohtamisen tueksi rakennettiin viiden kirjallisen tuotoksen kokonaisuus. Toiminnan kehittämisen suuntaviivat luotiin toimeksiantajayritykselle strategisessa toimintasuunnitelmassa. Lisäksi tunnistettiin ja kuvattiin yrityksen prosessit, rakennettiin mittausjärjestelmä sekä kirjattiin laatukäsikirja. Käsikirjoja tehtiin kaksi kappaletta, toinen yrityksen omaan käyttöön sekä toinen asiakkaille selventämään yrityksen toimintaperiaatteita. Opinnäytteen tekijä toimi konsultin roolissa ohjaten kehitysprojektia.
Projektin tuotosten tavoitteena on parantaa toimeksiantajayrityksen suorituskykyä sekä laadunhallintaa, mutta myös asiakas- ja työtyytyväisyyttä.
Teoreettisen viitekehyksen pohjana toimivat laatu- ja prosessiajattelu sekä suorituskyky. Lisäksi käsitellään lyhyesti hyvän laatukäsikirjan ominaisuuksia ja konsultoinnin käsitteistöä. Lopuksi raportoidaan kehittämisprojektin vaiheista.
Tilaajaorganisaatio piti opinnäytetyön tuotoksia onnistuneina, ja uusien toimintamallien organisointi käytäntöön aloitetaan vähitellen, mutta jo kuluvan vuoden puolella.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Proput Oy:n johtamistapaa perustumaan laatujohtamiseen. Kehitysprojektissa laatujohtamisen tueksi rakennettiin viiden kirjallisen tuotoksen kokonaisuus. Toiminnan kehittämisen suuntaviivat luotiin toimeksiantajayritykselle strategisessa toimintasuunnitelmassa. Lisäksi tunnistettiin ja kuvattiin yrityksen prosessit, rakennettiin mittausjärjestelmä sekä kirjattiin laatukäsikirja. Käsikirjoja tehtiin kaksi kappaletta, toinen yrityksen omaan käyttöön sekä toinen asiakkaille selventämään yrityksen toimintaperiaatteita. Opinnäytteen tekijä toimi konsultin roolissa ohjaten kehitysprojektia.
Projektin tuotosten tavoitteena on parantaa toimeksiantajayrityksen suorituskykyä sekä laadunhallintaa, mutta myös asiakas- ja työtyytyväisyyttä.
Teoreettisen viitekehyksen pohjana toimivat laatu- ja prosessiajattelu sekä suorituskyky. Lisäksi käsitellään lyhyesti hyvän laatukäsikirjan ominaisuuksia ja konsultoinnin käsitteistöä. Lopuksi raportoidaan kehittämisprojektin vaiheista.
Tilaajaorganisaatio piti opinnäytetyön tuotoksia onnistuneina, ja uusien toimintamallien organisointi käytäntöön aloitetaan vähitellen, mutta jo kuluvan vuoden puolella.