Asiakasviestinnän kehittäminen mielikuvayhteiskunnassa: UFF-yhdistyksen imagon nykytila-analyysi
Saloranta, Sanna-Kaisa (2013)
Saloranta, Sanna-Kaisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518047
Tiivistelmä
Mielikuvat muodostavat organisaation imagon ja maineen, jolla on yhtä suuri vaikutus sen menestymiseen kuin sen todellisella suoriutumisella. Mielikuvayhteiskunnassa toimivia organisaatioita kiinnostaa mitä heistä ajatellaan. Tiedon avulla ne voivat vastata sidosryhmiensä odotuksiin ja ymmärtää niiden tarpeita entistä paremmin.
Tämä opinnäytetyö on sen toimeksiantajan, UFF yhdistyksen, imagon nykytilatutkimus. Se rajattiin tarkastelemaan eri asiakasryhmien käsityksiä UFF:n imagosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työn tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tietoa ja tutkimustuloksia, joita UFF voi hyödyntää uuden viestintästrategiansa laatimisessa. UFF on nonprofit -organisaatio, minkä vuoksi imagoa tarkastellaan tämän organisaatiomallin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kyselylomakkeella, jolla kerättiin näytteitä eri asiakasryhmien edustajilta. Joidenkin asiakasryhmien näyte jäi vajaaksi, minkä vuoksi heidän tuloksiaan voidaan pitää vain suuntaa-antavina. Tutkimus erotteli mielikuvia enemmänkin taustamuuttujiltaan kuin eri asiakasryhmiltään.
Tutkimustulosten mukaan UFF:n imago on melko yhtenäinen asiakasryhmästä riippumatta ja se vastaa UFF:n tavoitekuvaa melko hyvin. Se koettiin ekologiseksi ja käytännölliseksi yhdistykseksi, jonka Second Hand -myymälät ovat ystävällisiä ja mielenkiintoisia kauppapaikkoja. Se ei herättänyt mielikuvia suomalaisuudesta varsinkaan sitoutuneimpien asiakasryhmiensä keskuudessa. Kilpailijavertailussa se ei erottunut juuri muista hyväntekeväisyysmyymälöistä kuin kalliimmilla hinnoillaan.
Tämä opinnäytetyö on sen toimeksiantajan, UFF yhdistyksen, imagon nykytilatutkimus. Se rajattiin tarkastelemaan eri asiakasryhmien käsityksiä UFF:n imagosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Työn tavoitteena oli tuottaa luotettavaa tietoa ja tutkimustuloksia, joita UFF voi hyödyntää uuden viestintästrategiansa laatimisessa. UFF on nonprofit -organisaatio, minkä vuoksi imagoa tarkastellaan tämän organisaatiomallin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kyselylomakkeella, jolla kerättiin näytteitä eri asiakasryhmien edustajilta. Joidenkin asiakasryhmien näyte jäi vajaaksi, minkä vuoksi heidän tuloksiaan voidaan pitää vain suuntaa-antavina. Tutkimus erotteli mielikuvia enemmänkin taustamuuttujiltaan kuin eri asiakasryhmiltään.
Tutkimustulosten mukaan UFF:n imago on melko yhtenäinen asiakasryhmästä riippumatta ja se vastaa UFF:n tavoitekuvaa melko hyvin. Se koettiin ekologiseksi ja käytännölliseksi yhdistykseksi, jonka Second Hand -myymälät ovat ystävällisiä ja mielenkiintoisia kauppapaikkoja. Se ei herättänyt mielikuvia suomalaisuudesta varsinkaan sitoutuneimpien asiakasryhmiensä keskuudessa. Kilpailijavertailussa se ei erottunut juuri muista hyväntekeväisyysmyymälöistä kuin kalliimmilla hinnoillaan.