Kapillaarinäytteenotto verikaasuanalyysiin : Simulaatioskenaario bioanalyytikko-opiskelijoille
Sippola, Minna; Dohlen, Lars Erik; Toikkanen, Janita (2013)
Sippola, Minna
Dohlen, Lars Erik
Toikkanen, Janita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518102
Tiivistelmä
Verikaasuanalyysin avulla saadaan nopeasti tietoa potilaan aineenvaihdunnan tilasta ja mahdollisista happo-emästasapainon häiriöistä, jotka voivat olla hengenvaarallisia. Bioanalyytikoille on tärkeää hallita oikeanlainen verikaasuanalyysinäytteenotto ja näytteen käsittely. Pienetkin virheet näytteenotossa ja näytteen käsittelyssä voivat aiheuttaa virheellisen tuloksen verikaasuanalyysissä ja johtaa väärään diagnoosiin ja hoitoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatioskenaario eli simulaatiokäsikirjoitus verikaasuanalyysin kapillaarinäytteenotosta bioanalyytikko-opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea simulaatio-opetuksen käyttöönottoa Savonia-ammattikorkeakoulussa sekä edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden osaamista kapillaarinäytteenotossa verikaasuanalyysiä varten. Skenaario kohdennettiin bioanalyytikko-opiskelijoille, joille verikaasuanalyysin preanalyyttinen eli ennen analysointia tarvittava osaaminen on tärkeä osa koulutusta ja ammattiin valmentumista. Skenaario laadittiin käyttäen teoreettista tietoa, joka hankittiin ja valittiin huolellisen tiedonhaun ja lähdekritiikin avulla. Skenaarion luomisen taustalla olivat myös opinnäytetyön tekijöiden verikaasuanalyysiin liittyvät kokemukset.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen toimeksiantajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Tarve skenaarion luomiselle oli lähtöisin Savonia-ammattikorkeakoulun SIMULA-projektista, jonka tarkoituksena on perustaa simulaatiokeskus opetusta varten. Simulaatio-opetus on nopeasti yleistyvä opetusmuoto, joka sopii hyvin käytännön harjoitteluja sisältäviin koulutuksiin. Simulaatioiden avulla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan käytännön tilanteita turvallisessa ympäristössä. Verikaasuanalyysin kapillaarinäytteenoton harjoittelu simulaation avulla mahdollistaa opiskelijoille näytteenottoon liittyvien preanalyyttisten taitojen harjoittelun todellisuutta jäljittelevässä tilanteessa ennen harjoitteluihin osallistumista ja työelämään siirtymistä. Valmis simulaatioskenaario luovutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatioskenaario eli simulaatiokäsikirjoitus verikaasuanalyysin kapillaarinäytteenotosta bioanalyytikko-opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea simulaatio-opetuksen käyttöönottoa Savonia-ammattikorkeakoulussa sekä edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden osaamista kapillaarinäytteenotossa verikaasuanalyysiä varten. Skenaario kohdennettiin bioanalyytikko-opiskelijoille, joille verikaasuanalyysin preanalyyttinen eli ennen analysointia tarvittava osaaminen on tärkeä osa koulutusta ja ammattiin valmentumista. Skenaario laadittiin käyttäen teoreettista tietoa, joka hankittiin ja valittiin huolellisen tiedonhaun ja lähdekritiikin avulla. Skenaarion luomisen taustalla olivat myös opinnäytetyön tekijöiden verikaasuanalyysiin liittyvät kokemukset.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen toimeksiantajana oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Tarve skenaarion luomiselle oli lähtöisin Savonia-ammattikorkeakoulun SIMULA-projektista, jonka tarkoituksena on perustaa simulaatiokeskus opetusta varten. Simulaatio-opetus on nopeasti yleistyvä opetusmuoto, joka sopii hyvin käytännön harjoitteluja sisältäviin koulutuksiin. Simulaatioiden avulla opiskelijat pääsevät harjoittelemaan käytännön tilanteita turvallisessa ympäristössä. Verikaasuanalyysin kapillaarinäytteenoton harjoittelu simulaation avulla mahdollistaa opiskelijoille näytteenottoon liittyvien preanalyyttisten taitojen harjoittelun todellisuutta jäljittelevässä tilanteessa ennen harjoitteluihin osallistumista ja työelämään siirtymistä. Valmis simulaatioskenaario luovutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön.