Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma pohjoismaisen asiakaskunnan laajentamiseksi : case: CitiMovil
Teutari, Aku (2013)
Teutari, Aku
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117673
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjoittajan työharjoittelupaikalle CitiMovilille laadittu suunnitelma siitä, miten yritys voi yrittää hankkia lisää pohjoismaisia asiakkaita. Työssä esitellään liiketoiminnan kehittämisen tavallisia toimintamalleja ja hieman tarkemmin markkinoinnin alaa. Kehittämisprosessia käsitellään kokonaisuutena alkaen nykytilan analysoinnista ja päätyen tavoitteiden asettamisen ja arvioinnin kautta lopullisen toimintastrategian valintaan. Markkinointi käydään läpi pääpiirteissään keskittyen nykyaikaiseen Markkinointi 3.0 – malliin ja markkinointiviestintään. Tutkimus on tehty käyttäen osallistuvaa havainnointia ja sähköpostikirjeenvaihtoa.
Teoreettisen pohjan esittelyn jälkeen teorioita sovelletaan case-yritykseen. Yritys esitellään ensin yleisesti ja sen jälkeen perehdytään sen toimintaan työn alkupuolella esiteltyjä malleja apuna käyttäen. Yrityksen esittelyn jälkeen luodaan silmäys sen toimintaympäristöön, joka sijaitsee Torreviejassa Espanjassa. Toimiympäristön huomiointi on tässä työssä tärkeää, sillä vaikka työn kirjoittaja ja case-yrityksen johtaja ovat suomalaisia, on otettava huomioon paikalliset olosuhteet ja kulttuurin erityispiirteet.
Empiriaosuuden tietopohja perustuu harjoittelun aikaisiin kokemuksiin ja myöhempään sähköpostien vaihtoon yrityksen kanssa. Teoriapohjan perussovellusten jälkeen työssä esitellään joitakin toimenpiteitä, joilla yrityksen on mahdollista parantaa asemaansa Torreviejan pohjoismaalaisväestön keskuudessa hyvinkin nopeasti. Toimenpide-ehdotukset ovat toteutettavissa nopealla aikataululla ja pienellä vaivalla. Osalle toimista on annettu pieni alkusysäys liitteenä olevan materiaalin muodossa. Osa toimista on uudenlaisia kokeiluja, osa korjauksia tämänhetkisiin toimintatapoihin. Työn teoriatieto pohjautuu kirjallisuuteen ja web-lähteisiin.
Teoreettisen pohjan esittelyn jälkeen teorioita sovelletaan case-yritykseen. Yritys esitellään ensin yleisesti ja sen jälkeen perehdytään sen toimintaan työn alkupuolella esiteltyjä malleja apuna käyttäen. Yrityksen esittelyn jälkeen luodaan silmäys sen toimintaympäristöön, joka sijaitsee Torreviejassa Espanjassa. Toimiympäristön huomiointi on tässä työssä tärkeää, sillä vaikka työn kirjoittaja ja case-yrityksen johtaja ovat suomalaisia, on otettava huomioon paikalliset olosuhteet ja kulttuurin erityispiirteet.
Empiriaosuuden tietopohja perustuu harjoittelun aikaisiin kokemuksiin ja myöhempään sähköpostien vaihtoon yrityksen kanssa. Teoriapohjan perussovellusten jälkeen työssä esitellään joitakin toimenpiteitä, joilla yrityksen on mahdollista parantaa asemaansa Torreviejan pohjoismaalaisväestön keskuudessa hyvinkin nopeasti. Toimenpide-ehdotukset ovat toteutettavissa nopealla aikataululla ja pienellä vaivalla. Osalle toimista on annettu pieni alkusysäys liitteenä olevan materiaalin muodossa. Osa toimista on uudenlaisia kokeiluja, osa korjauksia tämänhetkisiin toimintatapoihin. Työn teoriatieto pohjautuu kirjallisuuteen ja web-lähteisiin.