Hyvä Vastaanotto -hanke Kivikon terveysasemalla : tulosten seuranta
Jäntti, Virpi (2013)
Jäntti, Virpi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117718
Tiivistelmä
Perusterveydenhuollon saatavuuden ongelmat ovat olleet laajan julkisen keskustelun aiheina jo vuosia ja keskustelu jatkuu kiivaana. Hyvä Vastaanotto on menetelmä, jolla pyritään parantamaan saatavuutta. Työn hallinnan ja työhyvinvoinnin parantaminen sekä työn kehittäminen ovat muita hankkeen keskeisiä tavoitteita. Näitä tavoitteita tavoitellen myös Kivikon terveysasema lähti mukaan hankkeeseen vuonna 2012.
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa edellä mainitun hankkeen onnistumista Kivikon terveysaseman henkilökunnan näkökulmasta sekä löytää keinoja henkilökunnan sitouttamiseen muutos- ja kehittämistoimenpiteissä jatkossa ja selventää mahdolliseen muutosvastarintaan vaikuttavia asioita. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä, jossa aineisto kerättiin Kivikon terveysaseman avosairaanhoidon työntekijöille suunnatulla avoimella kyselyllä. Vastauksia saatiin yhteensä 6. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällön analyysillä.
Tämän tutkimuksen keskeisenä tuloksena ilmeni se, että Kivikon terveysaseman henkilökunta koki osallistumisen Hyvä Vastaanotto -hankkeeseen pääosin positiivisena ja koko työyhteisöä hyödyttävänä asiana ja työntekijöiden oma rooli kehittämistoimenpiteissä nähtiin aktiivisena. Selkeää vastustusta muutosta ja kehittämishanketta kohtaan ei tuloksissa ilmennyt. Tuloksien mukaan työyhteisössä koettiin olevan sitoutumisen ja dialogisuuden puutetta. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella juuri dialogisuuden puutteen sekä epävarmuuden omista taidoista sekä kiireen ja työn kuormittavuuden voidaan nähdä työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi Kivikon terveysasemalla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Kivikon terveysaseman työntekijöiden osallistumismahdollisuuksia tulisi parantaa lisäämällä sekä tiedonkulkua kehittämistoimenpiteissä että dialogisuutta työyhteisössä. Tulosten perusteella jatkossa tulisi paremmin pyrkiä hyödyntämään työntekijöiden kokema aktiivinen rooli kehittämistyössä. Tutkimuksen tuloksista uskotaan olevan hyötyä niin Kivikon terveysasemalle kuin myös muille vastaaville työyksiköillekin.
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa edellä mainitun hankkeen onnistumista Kivikon terveysaseman henkilökunnan näkökulmasta sekä löytää keinoja henkilökunnan sitouttamiseen muutos- ja kehittämistoimenpiteissä jatkossa ja selventää mahdolliseen muutosvastarintaan vaikuttavia asioita. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä, jossa aineisto kerättiin Kivikon terveysaseman avosairaanhoidon työntekijöille suunnatulla avoimella kyselyllä. Vastauksia saatiin yhteensä 6. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällön analyysillä.
Tämän tutkimuksen keskeisenä tuloksena ilmeni se, että Kivikon terveysaseman henkilökunta koki osallistumisen Hyvä Vastaanotto -hankkeeseen pääosin positiivisena ja koko työyhteisöä hyödyttävänä asiana ja työntekijöiden oma rooli kehittämistoimenpiteissä nähtiin aktiivisena. Selkeää vastustusta muutosta ja kehittämishanketta kohtaan ei tuloksissa ilmennyt. Tuloksien mukaan työyhteisössä koettiin olevan sitoutumisen ja dialogisuuden puutetta. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella juuri dialogisuuden puutteen sekä epävarmuuden omista taidoista sekä kiireen ja työn kuormittavuuden voidaan nähdä työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi Kivikon terveysasemalla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Kivikon terveysaseman työntekijöiden osallistumismahdollisuuksia tulisi parantaa lisäämällä sekä tiedonkulkua kehittämistoimenpiteissä että dialogisuutta työyhteisössä. Tulosten perusteella jatkossa tulisi paremmin pyrkiä hyödyntämään työntekijöiden kokema aktiivinen rooli kehittämistyössä. Tutkimuksen tuloksista uskotaan olevan hyötyä niin Kivikon terveysasemalle kuin myös muille vastaaville työyksiköillekin.