Palkanlaskentapalvelun laatu ja laadunseurannan kehittäminen
Tohila, Kati (2013)
Tohila, Kati
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017577
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on perehtyä palkanlaskentapalvelun laatuun ja kehittää palkanlaskentapalvelun laatutyötä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on tilitoimisto, jonka yksi palvelukokonaisuus on palkanlaskentapalvelu. Yrityksellä on otettu käyttöön uusi laadunseurannan työväline ja siksi tämä laadunhallinnan kehittämistyö on ajankohtainen. Uusi laadunseurannan työkalu on ollut käytössä nykyisenlaisena yrityksen palkanlaskentayksikössä vuoden 2013 keväästä alkaen.
Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen toimintatutkimus, jonka tavoitteena on muutoksen aikaansaaminen. Työn tuloksena tavoitellaan toimeksiantajan palkanlaskentapalvelun laadunhallinnan kehittämistä. Työn teoriaosuudessa käsitellään palkanlaskennan prosessia sekä laadun eri käsitteitä sekä tietojen mittaamista, raportointia ja laadun kehittämistä raportoinnin avulla. Samalla näitä tietoja peilataan toimeksiantajan toimintatapoihin ja käytäntöihin. Teoriaosuus on haettu alan kirjallisuudesta ja toimeksiantajan tiedot kerättiin haastattelemalla, perehtymällä toimeksiantajan laatimiin materiaaleihin sekä suorittamalla havainnointia.
Tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätös, että toimeksiantajan laadunhallinnan eri osa-alueita tulisi kehittää. Tutkimuksen perusteella yritykselle laadittiin kehitysehdotus laadunseurannan palautetyökalun ja raportoinnin kehittämiseksi sekä palkanlaskentapalvelun laadunseurannan tuloksien käsittelyohje. Kehitysehdotus- ja käsittelyohjedokumentista julkaistaan sisällysluettelo (liite 2 ja 3).
Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen toimintatutkimus, jonka tavoitteena on muutoksen aikaansaaminen. Työn tuloksena tavoitellaan toimeksiantajan palkanlaskentapalvelun laadunhallinnan kehittämistä. Työn teoriaosuudessa käsitellään palkanlaskennan prosessia sekä laadun eri käsitteitä sekä tietojen mittaamista, raportointia ja laadun kehittämistä raportoinnin avulla. Samalla näitä tietoja peilataan toimeksiantajan toimintatapoihin ja käytäntöihin. Teoriaosuus on haettu alan kirjallisuudesta ja toimeksiantajan tiedot kerättiin haastattelemalla, perehtymällä toimeksiantajan laatimiin materiaaleihin sekä suorittamalla havainnointia.
Tutkimuksen perusteella tehtiin johtopäätös, että toimeksiantajan laadunhallinnan eri osa-alueita tulisi kehittää. Tutkimuksen perusteella yritykselle laadittiin kehitysehdotus laadunseurannan palautetyökalun ja raportoinnin kehittämiseksi sekä palkanlaskentapalvelun laadunseurannan tuloksien käsittelyohje. Kehitysehdotus- ja käsittelyohjedokumentista julkaistaan sisällysluettelo (liite 2 ja 3).