3D-elokuva äänisuunnittelijalle - uhka vai mahdollisuus?
Tigerstedt, Simo (2013)
Tigerstedt, Simo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917361
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan 3D-elokuvaa äänisuunnittelijan näkökulmasta ja tutkitaan kolmiulotteisen äänen toteuttamista nykyisellä teknologialla. Tavoitteena on kartoittaa perinteisen ja 3D-elokuvan äänisuunnitteluprosessien keskeisiä eroja sekä äänisuunnittelun vaikutusta 3D-elokuvassa. Äänisuunnitteluprosessin keskeisimmät
vaiheet ja osa-alueet käydään läpi ja pohditaan keinoja, joilla äänikerronta tukee kuvallista ilmaisua mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin alan uusia teknologisia innovaatioita ja niiden vaikutuksia äänisuunnitteluun. Työssä pohdittiin myös äänisuunnittelun tulevaisuutta ja sen tuomia muutoksia. Erilaisten testien perusteella havainnollistettiin äänisuunnittelijan äänellisiä ratkaisuja ja mahdollisuuksia. Mies Rajan Takaa 3D-lyhytelokuvaa käytetään pohjana testeille. Testeissä käsitellään elokuvaäänen keskeisiä osa-alueita, kuten dialogia, tehosteääniä ja musiikkia. Tulosten pohjalta saatiin selville, millaiset mahdollisuudet äänisuunnittelijalla on tuottaa kolmiulotteista ääntä käytössä olevan teknologian avulla. Työssä myös havainnollistettiin äänellisten muutosten vaikutusta elokuvan katsomiskokemukseen.
vaiheet ja osa-alueet käydään läpi ja pohditaan keinoja, joilla äänikerronta tukee kuvallista ilmaisua mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin alan uusia teknologisia innovaatioita ja niiden vaikutuksia äänisuunnitteluun. Työssä pohdittiin myös äänisuunnittelun tulevaisuutta ja sen tuomia muutoksia. Erilaisten testien perusteella havainnollistettiin äänisuunnittelijan äänellisiä ratkaisuja ja mahdollisuuksia. Mies Rajan Takaa 3D-lyhytelokuvaa käytetään pohjana testeille. Testeissä käsitellään elokuvaäänen keskeisiä osa-alueita, kuten dialogia, tehosteääniä ja musiikkia. Tulosten pohjalta saatiin selville, millaiset mahdollisuudet äänisuunnittelijalla on tuottaa kolmiulotteista ääntä käytössä olevan teknologian avulla. Työssä myös havainnollistettiin äänellisten muutosten vaikutusta elokuvan katsomiskokemukseen.