PERUSTERVEYDENHUOLLON VASTAANOTON TOIMINTAMALLIN KEHITTÄMINEN – CASE LAUKAA
Elola, Laura (2013)
Elola, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916424
Tiivistelmä
Terveydenhuoltolakiuudistuksen keskeisimpiä painopistealueita ovat perusterveydenhuollon vahvistaminen sekä terveyspalveluiden saatavuuden ja tehokkaan tuottamisen edistäminen. Asiakkaiden palvelutarpeen määrällinen ja laadullinen kasvu ohjaa kehittämään toimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja todellista terveyshyötyä tavoittelevaksi. Laukaan terveyskeskuksen vastaanotolla tarve uuden toimintamallin kehittämiselle oli huomattu muutama vuosi sitten. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi hoitaja-lääkäritiimimalli Laukaan terveyskeskuksen vastaanotolle, joka otetaan käyttöön loppuvuodesta 2013.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin työpajatyöskentelynä henkilökunnan kesken Learning café- menetelmää käyttäen, josta saatu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Työpajatyöskentelyn tuloksien, kirjallisuuden, aikaisempien kehittämistöiden sekä työryhmätyöskentelyn tuotosten pohjalta opinnäytetyön tuloksena kuvattiin uusi toimintamalli perusterveydenhuollon vastaanotolle. Toimintamalli kehitettiin Engeströmin (1995) toimintajärjestelmän mallia hyödyntäen.
Tässä opinnäytetyössä kehitetyssä mallissa toiminta perustuu tiiviiseen yhteistyöhön asiakkaan, omalääkärin ja väestövastuuhoitajan välillä. Hoitosuunnitelmat toimivat keskeisinä hoidon suunnitelmallisuutta tukevina välineinä hoidon toteutuksessa. Kohteena olleen terveyskeskuksen pitkäaikaissairaille tehdään vastaanotolla tehostettu terveys- ja hoitosuunnitelma pitkäaikaissairaiden hoitomallin mukaisesti. Uusi toimintamalli on rakennettu tavoitellen hoidon jatkuvuuden parantumista, asiakaslähtöisyyttä, työn- ja vastuunjaon selkeytymistä, hoidon saatavuuden sekä hoidontarpeen arvioinnin tehostumista.
Uutta toimintamallia hyödynnetään kehitettäessä vastaanottojen toimintaa, uusien työntekijöiden ja sijaisten perehdytyksessä, henkilöstösuunnitelman luomisessa, tehtävänkuvien kehittämisessä sekä vastaanoton vision muodostamisessa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin työpajatyöskentelynä henkilökunnan kesken Learning café- menetelmää käyttäen, josta saatu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Työpajatyöskentelyn tuloksien, kirjallisuuden, aikaisempien kehittämistöiden sekä työryhmätyöskentelyn tuotosten pohjalta opinnäytetyön tuloksena kuvattiin uusi toimintamalli perusterveydenhuollon vastaanotolle. Toimintamalli kehitettiin Engeströmin (1995) toimintajärjestelmän mallia hyödyntäen.
Tässä opinnäytetyössä kehitetyssä mallissa toiminta perustuu tiiviiseen yhteistyöhön asiakkaan, omalääkärin ja väestövastuuhoitajan välillä. Hoitosuunnitelmat toimivat keskeisinä hoidon suunnitelmallisuutta tukevina välineinä hoidon toteutuksessa. Kohteena olleen terveyskeskuksen pitkäaikaissairaille tehdään vastaanotolla tehostettu terveys- ja hoitosuunnitelma pitkäaikaissairaiden hoitomallin mukaisesti. Uusi toimintamalli on rakennettu tavoitellen hoidon jatkuvuuden parantumista, asiakaslähtöisyyttä, työn- ja vastuunjaon selkeytymistä, hoidon saatavuuden sekä hoidontarpeen arvioinnin tehostumista.
Uutta toimintamallia hyödynnetään kehitettäessä vastaanottojen toimintaa, uusien työntekijöiden ja sijaisten perehdytyksessä, henkilöstösuunnitelman luomisessa, tehtävänkuvien kehittämisessä sekä vastaanoton vision muodostamisessa.