Potilaan velvollisuudet : terveyspalvelujen käyttäjän näkökulma
Riepponen, Minna; Heiskanen, Stiina; Karjanlahti, Kirsi (2013)
Riepponen, Minna
Heiskanen, Stiina
Karjanlahti, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten terveyspalvelujen käyttäjät käsittävät potilaan velvollisuudet ja mikä merkitys potilaan velvollisuuksilla on hoitosuhteessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastelua, joka toteutiin pienryhmissä. Haastateltavia oli yhteensä 18. Haastattelujen valmistelussa käytettiin deduktiivista päättelyä ja tutkimuskysymykset perustuvat teoriaan, jossa potilaan velvollisuudet on määritetty kohdistuvan potilaaseen itseensä, hänen lähipiiriin ja muihin ihmisiin, hoitohenkilökuntaan sekä yhteiskuntaa kohtaan. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten terveyspalveluiden käyttäjät käsittävät potilaan velvollisuudet. Suomessa potilaan oikeudet on turvattu lailla ja potilaat ovat niistä tietoisia. Oikeudet tuovat mukanaan myös velvollisuuksia, mutta niitä ei ole kirjoitettu lakiin, vaan niitä pidetään moraalisina. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille potilaan eettiset velvollisuudet osana hoitosuhdetta.
Tutkimuksessa selvisi, että potilaalla on velvollisuuksia itseään, muita ihmisiä, hoitohenkilökuntaa ja yhteiskuntaa kohtaan. Tutkimukseen osallistuneet kokivat, että potilaan velvollisuuksien täyttäminen perustuu jokaisen omaan arvomaailmaan ja tapaan toimia, ei niinkään lakiin ja ohjeisiin. Velvollisuuksien täyttämiseen liittyvät hyvät käytöstavat ja muiden huomioonottaminen opitaan jo lapsuudessa ja nuoruudessa saaduista malleista. Keskeisimmiksi velvollisuuksiksi nousivat rehellisyys, oman terveyden edistäminen, hoitoon sitoutuminen, palautteen antaminen sekä maksujen ja velvoitteiden hoitaminen.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että potilaan vastuuta omasta hoidostaan tulee jatkossa korostaa entistä enemmän. Potilaiden sitoutuminen hoitoon edistää heidän sairauksiensa hoitoa. Potilaan velvollisuudet, niiden täyttäminen tai täyttämättä jättäminen vaikuttavat myös hoitohenkilökunnan ja potilaiden väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Hoitajan ja potilaan välinen onnistunut vuorovaikutussuhde edistää puolestaan hoitoon sitoutumista. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyössä eri toimintaympäristöissä. Sekä potilaita että henkilökuntaa voidaan ohjata näkemään potilaan velvollisuudet osana hoitotyötä ja parempaa hoidon lopputulosta.
Kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi selvittää voidaanko terveydenhuollon kustannuksien kasvua ehkäistä velvoittamalla potilaat sitoutumaan hoitoonsa. Lisäksi potilaan velvollisuuksia voitaisiin tutkia hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Potilaan velvollisuuksien nouseminen julkiseen keskusteluun olisi tehokas tapa saada ihmiset ymmärtämään ja noudattamaan paremmin omia velvollisuuksiaan. Myös hoitohenkilökunnan koulutuksessa voisi tulevaisuudessa ottaa esille potilaan velvollisuudet osana eettisiä opintoja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten terveyspalveluiden käyttäjät käsittävät potilaan velvollisuudet. Suomessa potilaan oikeudet on turvattu lailla ja potilaat ovat niistä tietoisia. Oikeudet tuovat mukanaan myös velvollisuuksia, mutta niitä ei ole kirjoitettu lakiin, vaan niitä pidetään moraalisina. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille potilaan eettiset velvollisuudet osana hoitosuhdetta.
Tutkimuksessa selvisi, että potilaalla on velvollisuuksia itseään, muita ihmisiä, hoitohenkilökuntaa ja yhteiskuntaa kohtaan. Tutkimukseen osallistuneet kokivat, että potilaan velvollisuuksien täyttäminen perustuu jokaisen omaan arvomaailmaan ja tapaan toimia, ei niinkään lakiin ja ohjeisiin. Velvollisuuksien täyttämiseen liittyvät hyvät käytöstavat ja muiden huomioonottaminen opitaan jo lapsuudessa ja nuoruudessa saaduista malleista. Keskeisimmiksi velvollisuuksiksi nousivat rehellisyys, oman terveyden edistäminen, hoitoon sitoutuminen, palautteen antaminen sekä maksujen ja velvoitteiden hoitaminen.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että potilaan vastuuta omasta hoidostaan tulee jatkossa korostaa entistä enemmän. Potilaiden sitoutuminen hoitoon edistää heidän sairauksiensa hoitoa. Potilaan velvollisuudet, niiden täyttäminen tai täyttämättä jättäminen vaikuttavat myös hoitohenkilökunnan ja potilaiden väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Hoitajan ja potilaan välinen onnistunut vuorovaikutussuhde edistää puolestaan hoitoon sitoutumista. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyössä eri toimintaympäristöissä. Sekä potilaita että henkilökuntaa voidaan ohjata näkemään potilaan velvollisuudet osana hoitotyötä ja parempaa hoidon lopputulosta.
Kiinnostava jatkotutkimusaihe olisi selvittää voidaanko terveydenhuollon kustannuksien kasvua ehkäistä velvoittamalla potilaat sitoutumaan hoitoonsa. Lisäksi potilaan velvollisuuksia voitaisiin tutkia hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Potilaan velvollisuuksien nouseminen julkiseen keskusteluun olisi tehokas tapa saada ihmiset ymmärtämään ja noudattamaan paremmin omia velvollisuuksiaan. Myös hoitohenkilökunnan koulutuksessa voisi tulevaisuudessa ottaa esille potilaan velvollisuudet osana eettisiä opintoja.