Matkailuneuvontapalvelut Porvoossa
Uusitalo, Milla; Hartikainen, Mia (2013)
Uusitalo, Milla
Hartikainen, Mia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416295
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on suoritettu Porvoon kaupungin matkailutoimiston sekä Event Factory Oy Ab:n toimeksiantona. Työssä tarkastellaan miten Porvooseen saapuva matkailija hyödyntää matkailuneuvonnan palveluita. Tavoitteena oli selvittää, millainen matkailuneuvonnan tulisi olla ja mitä palveluita sen tulisi tarjota, jotta se vastaisi kaupunkiin saapuvan matkailijan tarpeisiin. Aihe on ajankohtainen viime vuosina matkailuneuvontapisteissä tapahtuneiden muutosten vuoksi.
Teoriaosassa käsitellään matkailuneuvonnan toimintaa ja sen tarjoamia palveluita, kohteen hallintaa sekä Porvoota matkailukaupunkina. Lisäksi määritellään tutkimuksen kohderyhmä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kesäkuukausina 2013. Tutkimuksen kohderyhmä oli kotimaiset ja ulkomaiset Porvooseen saapuvat vierailijat.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kotimaiset matkailijat käyttävät matkailuneuvonnan palveluita erittäin vähän. Ulkomaisten matkailijoiden keskuudessa tarve neuvonnalle oli huomattavasti suurempi. Eniten matkailuneuvonnalta toivotaan neuvoja ja ideoita matkaa koskien. Matkailuneuvonnasta haetaan myös paljon karttoja sekä esitteitä. Perinteinen matkailuneuvonnan malli tuntuu yhä edelleen elävän vahvasti.
Nuorten vastaajien keskuudessa matkailuneuvonnan palveluita suositummaksi vaihtoehdoksi kohosi sovellus älypuhelimille. Sovellus tarjoaisi samaa tietoa kuin matkailuneuvonnoista saatavat esitteet, mutta sen käyttäminen olisi huomattavasti ekologisempaa.
Teoriaosassa käsitellään matkailuneuvonnan toimintaa ja sen tarjoamia palveluita, kohteen hallintaa sekä Porvoota matkailukaupunkina. Lisäksi määritellään tutkimuksen kohderyhmä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kesäkuukausina 2013. Tutkimuksen kohderyhmä oli kotimaiset ja ulkomaiset Porvooseen saapuvat vierailijat.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kotimaiset matkailijat käyttävät matkailuneuvonnan palveluita erittäin vähän. Ulkomaisten matkailijoiden keskuudessa tarve neuvonnalle oli huomattavasti suurempi. Eniten matkailuneuvonnalta toivotaan neuvoja ja ideoita matkaa koskien. Matkailuneuvonnasta haetaan myös paljon karttoja sekä esitteitä. Perinteinen matkailuneuvonnan malli tuntuu yhä edelleen elävän vahvasti.
Nuorten vastaajien keskuudessa matkailuneuvonnan palveluita suositummaksi vaihtoehdoksi kohosi sovellus älypuhelimille. Sovellus tarjoaisi samaa tietoa kuin matkailuneuvonnoista saatavat esitteet, mutta sen käyttäminen olisi huomattavasti ekologisempaa.