Yrityksen kannattavuuden parantaminen : Kehittämistutkimus ravitsemisalan toimeksiantajayrityksen yritysjohdolle
Räsänen, Heidi (2013)
Räsänen, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517127
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yritysjohdon näkökulmasta kehittämistutkimuksena, jonka tutkimusongelmaksi muodostui miten toimeksiantajan kannattavuutta voidaan kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisu esitettyyn tutkimusongelmaan eli löytää kehitysehdotus toimeksiantajan kannattavuuden parantamiseen.
Kehittämistutkimuksen alussa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen kannattavuuden nykytila sisäisen tuloslaskelman, teemahaastattelujen ja havainnointien avulla sekä toimialan vertailutiedoilla. Näiden menetelmien päätarkoituksena oli löytää ratkaisu, jolla yritetään parantaa toimeksiantajayrityksen kannattavuutta. Oikean johtopäätöksen varmentamiseksi laadittiin myös herkkyysanalyysit, joiden avulla vahvistettiin kehitystutkimuskysymyksen vastaus. Edellä mainittujen menetelmien perusteella pääasiaksi kannattavuuden parantamiselle löytyi hinnoittelu. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin ravitsemisalaan sekä yleisesti kustannuslaskentaan ja hinnoitteluun liittyvää kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja artikkeleja.
Kehittämistutkimuksen viitekehyksessä tutkittiin ravitsemisalan kustannuslaskennan menetelmiä ja kannattavuuden nykytilan kartoitusta varten erilaisia johdon laskentatoimen menetelmiä kuten sisäistä tuloslaskelmaa ja herkkyysanalyysia sekä kannattavuuteen vaikuttavia asioita. Pääasiana viitekehyksessä tutkittiin ravitsemisalan hinnoittelua prosessina, alalle tyypillisimpiä kustannuslähtöisiä ja markkinalähtöisiä hinnoittelumenetelmiä, hinnoittelua osana strategiaa sekä hinnan mukauttamisen eri tekijöitä. Pohdintaosiossa käytiin läpi sekä johtopäätökset ja kehitysehdotukset että työssä onnistuminen. Johtavana ajatuksena opinnäytetyössä oli kannattavuuden parantaminen. Kehittämistyön jatkamista varten toimeksiantajayritys voisi tehdä asiakastyytyväisyystutkimuksen.
Lopputuloksena syntyi teoreettinen raportti, jossa käydään läpi ravitsemisalalle tyypillisimmät kustannuslaskenta- ja hinnoittelumenetelmät ja perehdytään toimeksiantajan kannattavuuden parantamiseen vaiheittain. Tämän julkisen raportin lisäksi toimeksiantajalle laadittiin oma, ei-julkinen, raportti, jossa käydään yksityiskohtaisemmin läpi yrityksen kannattavuuden nykytila, hinnoitteluohjeistus ja hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmat.
Kehittämistutkimuksen alussa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen kannattavuuden nykytila sisäisen tuloslaskelman, teemahaastattelujen ja havainnointien avulla sekä toimialan vertailutiedoilla. Näiden menetelmien päätarkoituksena oli löytää ratkaisu, jolla yritetään parantaa toimeksiantajayrityksen kannattavuutta. Oikean johtopäätöksen varmentamiseksi laadittiin myös herkkyysanalyysit, joiden avulla vahvistettiin kehitystutkimuskysymyksen vastaus. Edellä mainittujen menetelmien perusteella pääasiaksi kannattavuuden parantamiselle löytyi hinnoittelu. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin ravitsemisalaan sekä yleisesti kustannuslaskentaan ja hinnoitteluun liittyvää kirjallisuutta sekä aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja artikkeleja.
Kehittämistutkimuksen viitekehyksessä tutkittiin ravitsemisalan kustannuslaskennan menetelmiä ja kannattavuuden nykytilan kartoitusta varten erilaisia johdon laskentatoimen menetelmiä kuten sisäistä tuloslaskelmaa ja herkkyysanalyysia sekä kannattavuuteen vaikuttavia asioita. Pääasiana viitekehyksessä tutkittiin ravitsemisalan hinnoittelua prosessina, alalle tyypillisimpiä kustannuslähtöisiä ja markkinalähtöisiä hinnoittelumenetelmiä, hinnoittelua osana strategiaa sekä hinnan mukauttamisen eri tekijöitä. Pohdintaosiossa käytiin läpi sekä johtopäätökset ja kehitysehdotukset että työssä onnistuminen. Johtavana ajatuksena opinnäytetyössä oli kannattavuuden parantaminen. Kehittämistyön jatkamista varten toimeksiantajayritys voisi tehdä asiakastyytyväisyystutkimuksen.
Lopputuloksena syntyi teoreettinen raportti, jossa käydään läpi ravitsemisalalle tyypillisimmät kustannuslaskenta- ja hinnoittelumenetelmät ja perehdytään toimeksiantajan kannattavuuden parantamiseen vaiheittain. Tämän julkisen raportin lisäksi toimeksiantajalle laadittiin oma, ei-julkinen, raportti, jossa käydään yksityiskohtaisemmin läpi yrityksen kannattavuuden nykytila, hinnoitteluohjeistus ja hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmat.