Joukkorahoitus pelin ennakkomyyntikanavana
Kosonen, Anssi (2013)
Kosonen, Anssi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mistä joukkorahoituksessa on kyse ja kuinka sitä voisi käyttää pelin ennakkomyynnissä ja rahoittamisessa. Työn toimeksiantaja Apex Games Oy oli kiinnostunut aiheesta, koska heidän oma pelinsä Demon Core tarvitsi lisärahoitusta sen valmiiksi saamiseksi. Lisäksi pelialalta oli olemassa jo useita rohkaisevia tapauksia, joissa joukkorahoittamisen avulla saavutettiin suuriakin määriä rahoitusta. Tätä silmälläpitäen työssä selvitettiin myös joukkorahoituskampanjoissa onnistumiseen johtaneita parhaita menettelytapoja ja haasteita haastattelemalla kampanjoissa onnistuneita yrityksiä.
Teoreettisen viitekehyksen rakentamisen aikana tehdyt havainnot olivat pitkälti linjassa haastattelujen kanssa. Haastattelut ikään kuin vahvistivat ja tukivat teoreettisia havaintoja, mutta niistä saatiin myös hyödyllistä lisätietoa. Joukkorahoituksen teho perustuu pitkälti suuren ihmisjoukon yhteisvaikutukseen. Tällöin kampanjassa onnistumista silmälläpitäen on tärkeää, että kampanjoinnin aikana yritys pystyy olemaan aktiivinen niin markkinoinnissaan kuin viestinnässäänkin rahoittajien suuntaan. Tärkeimpiä viestintäkanavia ovat sosiaalinen media, kuten Facebook, Twitter, YouTube ja Reddit sekä peliprojektien tapauksessa pelialaan erikoistunut lehdistö. Myös pelaajien omissa yhteisöpalveluissa, esimerkiksi Raptr-palvelussa, viestiminen havaittiin hyödylliseksi. Kampanjoinnissa olennaista on kuitenkin sen huolellinen suunnittelu ja aikatauluttaminen, jotta joukkorahoituskampanjan aikana toteuttavat muut markkinointitoimet tukevat joukkorahoituskampanjaa ja toisinpäin. Kampanjointi vaatii useimmiten paljon aikaa ja paneutumista, erityisesti suurempia rahoitusmääriä tavoiteltaessa. Suomalaisten yritysten on oltava lisäksi tarkkana oman kampanjointinsa suhteen, ettei siitä koidu ongelmia virkavallan ja lainsäädännön kanssa. Joukkorahoituskampanjaa täytyy kohdella nimenomaan ennakkomyyntinä, jossa jokaiselle rahoitusmaksulle on määritelty jonkinlainen vastike. Vastikkeeton varainkeruu on luvanvaraista ja sen puuttuessa koko kampanja voidaan joutua lopettamaan kesken.
Demon Coren tapauksessa joukkorahoituskampanjan huolellinen suunnittelu, tehokkaimmiksi todettujen mallien hyödyntäminen ja tuotteen ainutlaatuisten piirteiden ja vahvuuksien korostaminen viestinnässä ovat tärkeimpiä kohtia, joihin kampanjassa täytyy keskittyä. Markkinointi ja viestintä on hyvä aloittaa jo ennen joukkorahoituskampanjaa, jolloin määräaikainen 4-6 viikon kampanjaväli voidaan käyttää tehokkaimmin nimenomaan rahoittajien ohjaamiseen sivustolle, eikä vain tietoisuuden lisäämiseen. Aktiivisuus läpi kampanjan on omiaan edesauttamaan kampanjassa onnistumista, mutta loppujen lopuksi kaikki on kiinni loppukäyttäjistä, eli rahoittajista.
Teoreettisen viitekehyksen rakentamisen aikana tehdyt havainnot olivat pitkälti linjassa haastattelujen kanssa. Haastattelut ikään kuin vahvistivat ja tukivat teoreettisia havaintoja, mutta niistä saatiin myös hyödyllistä lisätietoa. Joukkorahoituksen teho perustuu pitkälti suuren ihmisjoukon yhteisvaikutukseen. Tällöin kampanjassa onnistumista silmälläpitäen on tärkeää, että kampanjoinnin aikana yritys pystyy olemaan aktiivinen niin markkinoinnissaan kuin viestinnässäänkin rahoittajien suuntaan. Tärkeimpiä viestintäkanavia ovat sosiaalinen media, kuten Facebook, Twitter, YouTube ja Reddit sekä peliprojektien tapauksessa pelialaan erikoistunut lehdistö. Myös pelaajien omissa yhteisöpalveluissa, esimerkiksi Raptr-palvelussa, viestiminen havaittiin hyödylliseksi. Kampanjoinnissa olennaista on kuitenkin sen huolellinen suunnittelu ja aikatauluttaminen, jotta joukkorahoituskampanjan aikana toteuttavat muut markkinointitoimet tukevat joukkorahoituskampanjaa ja toisinpäin. Kampanjointi vaatii useimmiten paljon aikaa ja paneutumista, erityisesti suurempia rahoitusmääriä tavoiteltaessa. Suomalaisten yritysten on oltava lisäksi tarkkana oman kampanjointinsa suhteen, ettei siitä koidu ongelmia virkavallan ja lainsäädännön kanssa. Joukkorahoituskampanjaa täytyy kohdella nimenomaan ennakkomyyntinä, jossa jokaiselle rahoitusmaksulle on määritelty jonkinlainen vastike. Vastikkeeton varainkeruu on luvanvaraista ja sen puuttuessa koko kampanja voidaan joutua lopettamaan kesken.
Demon Coren tapauksessa joukkorahoituskampanjan huolellinen suunnittelu, tehokkaimmiksi todettujen mallien hyödyntäminen ja tuotteen ainutlaatuisten piirteiden ja vahvuuksien korostaminen viestinnässä ovat tärkeimpiä kohtia, joihin kampanjassa täytyy keskittyä. Markkinointi ja viestintä on hyvä aloittaa jo ennen joukkorahoituskampanjaa, jolloin määräaikainen 4-6 viikon kampanjaväli voidaan käyttää tehokkaimmin nimenomaan rahoittajien ohjaamiseen sivustolle, eikä vain tietoisuuden lisäämiseen. Aktiivisuus läpi kampanjan on omiaan edesauttamaan kampanjassa onnistumista, mutta loppujen lopuksi kaikki on kiinni loppukäyttäjistä, eli rahoittajista.