Kasvatuskumppanuuden toteutuminen vanhempien näkökulmasta Varpaisjärven päivähoidossa ja esiopetuksessa
Taskinen, Niina (2013)
Taskinen, Niina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316983
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien kokemuksia ja mielipiteitä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta Varpaisjärven päivähoidossa. Tarkoituksena oli saada tietoa, miten varhaiskasvatustyö päivähoidossa ja esiopetuksessa toteutuu vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia lapsikohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista, päivähoidon ja kodin välillä toteutuvaa kasvatuskumppanuutta sekä varhaiskasvatuksen laatutekijöiden toteutumista eri päivähoitomuodoissa. Tutkimustuloksista Varpaisjärven päivähoito saa tietoa siitä, miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutuvan eri päivähoitomuodoissa ja missä asioissa päivähoito voisi kehittää varhaiskasvatustyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa lisäksi oli kolme avointa kysymystä. Kyselylomakkeet jaettiin Varpaisjärven kylän päiväkodin ja esiopetuksen, ryhmäperhepäivähoidon, kolmen perhepäivähoitajan sekä Kisu Pikkukuun esiopetuksen ja päivähoidon asiakasperheiden vanhemmille. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoimet kysymykset teoriaohjaavalla analyysilla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi kasvatuskumppanuus, jota tarkasteltiin Bronfenbrennerin ekologisen teorian (1979) ja Hilton Davisin kumppanuusmallin (2008) kautta. Varhaiskasvatuksessa kasvatuskumppanuutta ohjaavat päivähoitolaki, valtakunnalliset linjaukset, valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä kuntien omat varhaiskasvatussuunnitelmat.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä lapselle tehdyn varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisesta, päivähoidon ja kodin välisestä kasvatuskumppanuudesta sekä varhaiskasvatuksen laadusta. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi pieniä eroavaisuuksia pääasiassa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisessa ja kasvatuskumppanuudessa eri päivähoitomuotojen välillä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vanhempien kokemuksia ja mielipiteitä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta Varpaisjärven päivähoidossa. Tarkoituksena oli saada tietoa, miten varhaiskasvatustyö päivähoidossa ja esiopetuksessa toteutuu vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia lapsikohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumista, päivähoidon ja kodin välillä toteutuvaa kasvatuskumppanuutta sekä varhaiskasvatuksen laatutekijöiden toteutumista eri päivähoitomuodoissa. Tutkimustuloksista Varpaisjärven päivähoito saa tietoa siitä, miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutuvan eri päivähoitomuodoissa ja missä asioissa päivähoito voisi kehittää varhaiskasvatustyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa lisäksi oli kolme avointa kysymystä. Kyselylomakkeet jaettiin Varpaisjärven kylän päiväkodin ja esiopetuksen, ryhmäperhepäivähoidon, kolmen perhepäivähoitajan sekä Kisu Pikkukuun esiopetuksen ja päivähoidon asiakasperheiden vanhemmille. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja avoimet kysymykset teoriaohjaavalla analyysilla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi kasvatuskumppanuus, jota tarkasteltiin Bronfenbrennerin ekologisen teorian (1979) ja Hilton Davisin kumppanuusmallin (2008) kautta. Varhaiskasvatuksessa kasvatuskumppanuutta ohjaavat päivähoitolaki, valtakunnalliset linjaukset, valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä kuntien omat varhaiskasvatussuunnitelmat.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä lapselle tehdyn varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisesta, päivähoidon ja kodin välisestä kasvatuskumppanuudesta sekä varhaiskasvatuksen laadusta. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi pieniä eroavaisuuksia pääasiassa lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisessa ja kasvatuskumppanuudessa eri päivähoitomuotojen välillä.