Terveyttä edistävän mobiilipelin kehittäminen ja testaus
Giers, Maria; Kallio, Sanna (2013)
Giers, Maria
Kallio, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316940
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli kehittää terveyttä edistävää mobiilipeliä yhdessä peliä tekevän yrityksen kanssa. Työn tavoitteena oli, että peliä kehittävä yritys saisi materiaalia terveyden edistämisestä sekä beetaversion testitulokset, joita hyödyntämällä he voivat luoda terveyttä edistävän mobiilipelin. Kirjallisuuskatsausta ja opinnäytetyön toiminnallista osuutta ohjanneita kysymyksiä olivat: 1. Mitä asioita on huomioitava kyseessä olevaa mobiilipeliä kehitettäessä? 2. Millainen on toimiva ja helppokäyttöinen terveyttä edistävä mobiilipeli? Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2013 aikana ja se oli osa InnoHealth-projektia. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Dato Systems –yrityksen kanssa.
Pelin beetaversion testauksessa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Mobiilipelin beetaversion testaukseen valittiin viisi kohderyhmään sopivaa testihenkilöä, jotka testasivat beetaversiota kahden viikon ajan. Ennen testauksen alkua testaajat perehdytettiin mobiilipelin käyttöön ja testiajan päätyttyä heitä haastateltiin kyselylomakkeen avulla.
Liikunnasta, ravitsemuksesta, terveyden edistämisestä ja lihavuudesta terveysriskinä tuotettu materiaali on osa tämän opinnäytetyön tuloksia. Nämä kaikki osa-alueet toimivat pohjana terveyttä edistävälle mobiilipelille. Beetaversion testauksen tutkimustuloksista selviää tulevan mobiilipelin teknisiä ja pelillisiä kehittämisehdotuksia. Haastattelujen ja testausten avulla saadut tutkimustulokset tuotiin kokonaisuudessaan julki tässä opinnäytetyössä. Kehitteillä olevan pelin grafiikkaa, valikkoa ja tallennusmahdollisuuksia tulee kehittää. Lisäksi pelissä olevia annoskokoja, malliruokia ja kalorilaskuria tulisi parantaa. Mobiilipelin kehittäjät voisivat harkita peliin saatavia lisäominaisuuksia, kuten Facebook ja sykemittari. Jatkossa mobiilipelin kehittäminen jää kokonaisuudessaan Dato Systems –yritykselle.
Pelin beetaversion testauksessa tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Mobiilipelin beetaversion testaukseen valittiin viisi kohderyhmään sopivaa testihenkilöä, jotka testasivat beetaversiota kahden viikon ajan. Ennen testauksen alkua testaajat perehdytettiin mobiilipelin käyttöön ja testiajan päätyttyä heitä haastateltiin kyselylomakkeen avulla.
Liikunnasta, ravitsemuksesta, terveyden edistämisestä ja lihavuudesta terveysriskinä tuotettu materiaali on osa tämän opinnäytetyön tuloksia. Nämä kaikki osa-alueet toimivat pohjana terveyttä edistävälle mobiilipelille. Beetaversion testauksen tutkimustuloksista selviää tulevan mobiilipelin teknisiä ja pelillisiä kehittämisehdotuksia. Haastattelujen ja testausten avulla saadut tutkimustulokset tuotiin kokonaisuudessaan julki tässä opinnäytetyössä. Kehitteillä olevan pelin grafiikkaa, valikkoa ja tallennusmahdollisuuksia tulee kehittää. Lisäksi pelissä olevia annoskokoja, malliruokia ja kalorilaskuria tulisi parantaa. Mobiilipelin kehittäjät voisivat harkita peliin saatavia lisäominaisuuksia, kuten Facebook ja sykemittari. Jatkossa mobiilipelin kehittäminen jää kokonaisuudessaan Dato Systems –yritykselle.