"Missä tässä liiterissä voi kirjoittaa ne eropaperit?" : Nuorten kokemuksia toisen asteen ammatillisen koulutuksen keskeyttämisestä ja oppilaitoksen tarjoamasta sosiaalisesta tuesta keskeyttämisprosessin aikana
Pieviläinen, Tuuli (2013)
Pieviläinen, Tuuli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää nuorten kokemuksia ammatillisen koulutuksen keskeytymisestä. Tavoitteena oli saada nuorten ääni ja omat tarinat kuuluviin keskeyttämiseen liittyvien tilastotietojen rinnalle. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastauksia siihen, millaisiksi toisen asteen ammatillisen koulutuksen keskeyttäneet nuoret kuvaavat keskeyttämisprosessiaan sekä ammatillisen oppilaitoksen tarjoaman sosiaalisen tuen kokemuksia keskeyttämisprosessin aikana. Lisäksi pyrittiin löytämään syitä keskeyttämiseen sekä selvittämään minne opintonsa keskeyttäneet nuoret ovat ohjautuneet keskeyttämisensä jälkeen. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Laadullisen tutkimusotteen hengen mukaisesti tarkoitus ei ollut tehdä päätelmiä aineistosta yleistettävyyttä ajatellen, vaan kuvata nuorten yksilöllisiä näkökulmia opintojen keskeyttämisestä.
Kohdejoukon muodostivat erään ammatillisen oppilaitoksen kahdeksan 17–20- vuotiasta opintonsa negatiivisesti keskeyttänyttä nuorta. Negatiivisella keskeyttämisellä tarkoitetaan opintojen kokonaan päättämistä, eikä esimerkik-si siirtymistä toiselle opintoalalle. Nuorten kokemukset kerättiin teemahaastattelun keinoin. Tulokset esitetään nel-jään ryhmään luokiteltuina tarinoina keskeyttämisen syyn mukaan. Tulokset kertovat opintojen keskeytyneen väärien odotusten, terveydellisten syiden, teoriapainotteisuuden sekä väärän alan valinnan vuoksi. Jokaisen nuoren tarina oli yksilöllinen ja keskeyttämiseen vaikuttivat monet tekijät. Nuoret harkitsivat päätöstään useita kuukausia ja kaikilla haastatelluilla nuorilla lopullista päätöstä edelsivät poissaolot. Kokemukset sosiaalisesta tuesta olivat vaih-televat. Sosiaalista tukea oli tarjolla oppilaitoksen eri opiskelijahuollon toimijoilta kaikissa muodoissaan, mutta se ei välttämättä kohdannut nuorten tarpeita. Esille nousi informatiivisen tuen tarve keskeyttämistilanteessa. Nuoret olisivat kaivanneet enemmän ohjausta ja neuvoa siihen, mitä tehdä opintojen keskeyttämisen jälkeen.
Haastatteluun osallistuneille nuorille oli käynyt pääsääntöisesti hyvin keskeyttämisen jälkeen. He olivat päätyneet töihin, ammatilliseen kuntoutukseen tai ammatillisiin peruskoulutukseen ohjaavaan ja valmistavaan koulutukseen. Nuoret olivat tyytyväisiä tilanteeseensa ja heillä oli selkeät suunnitelmat tulevaisuudelle. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista seurata näiden kahdeksan nuoren tulevaisuuden suunnitelmien toteutumista pitkittäistutkimuksella. Jääkö opintojen keskeyttäminen yhdeksi raiteeksi opintopolulla vai seuraako siitä vaikeuksia kiinnittyä uudelleen opintoihin? Vai löytävätkö nämä nuoret tiensä työelämään vaihtoehtoisten reittien avulla?
Kohdejoukon muodostivat erään ammatillisen oppilaitoksen kahdeksan 17–20- vuotiasta opintonsa negatiivisesti keskeyttänyttä nuorta. Negatiivisella keskeyttämisellä tarkoitetaan opintojen kokonaan päättämistä, eikä esimerkik-si siirtymistä toiselle opintoalalle. Nuorten kokemukset kerättiin teemahaastattelun keinoin. Tulokset esitetään nel-jään ryhmään luokiteltuina tarinoina keskeyttämisen syyn mukaan. Tulokset kertovat opintojen keskeytyneen väärien odotusten, terveydellisten syiden, teoriapainotteisuuden sekä väärän alan valinnan vuoksi. Jokaisen nuoren tarina oli yksilöllinen ja keskeyttämiseen vaikuttivat monet tekijät. Nuoret harkitsivat päätöstään useita kuukausia ja kaikilla haastatelluilla nuorilla lopullista päätöstä edelsivät poissaolot. Kokemukset sosiaalisesta tuesta olivat vaih-televat. Sosiaalista tukea oli tarjolla oppilaitoksen eri opiskelijahuollon toimijoilta kaikissa muodoissaan, mutta se ei välttämättä kohdannut nuorten tarpeita. Esille nousi informatiivisen tuen tarve keskeyttämistilanteessa. Nuoret olisivat kaivanneet enemmän ohjausta ja neuvoa siihen, mitä tehdä opintojen keskeyttämisen jälkeen.
Haastatteluun osallistuneille nuorille oli käynyt pääsääntöisesti hyvin keskeyttämisen jälkeen. He olivat päätyneet töihin, ammatilliseen kuntoutukseen tai ammatillisiin peruskoulutukseen ohjaavaan ja valmistavaan koulutukseen. Nuoret olivat tyytyväisiä tilanteeseensa ja heillä oli selkeät suunnitelmat tulevaisuudelle. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista seurata näiden kahdeksan nuoren tulevaisuuden suunnitelmien toteutumista pitkittäistutkimuksella. Jääkö opintojen keskeyttäminen yhdeksi raiteeksi opintopolulla vai seuraako siitä vaikeuksia kiinnittyä uudelleen opintoihin? Vai löytävätkö nämä nuoret tiensä työelämään vaihtoehtoisten reittien avulla?