Nuorten ammatillisen kasvun tarkastelua
Laakso, Satu; Haavisto, Heikki; Kallio, Jukka; Mytkäniemi, Minna; Tapanimäki, Virpi (2013)
Laakso, Satu
Haavisto, Heikki
Kallio, Jukka
Mytkäniemi, Minna
Tapanimäki, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216896
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke käsittelee nuorten ammatillista kasvua. Ammatillinen kasvu syntyy osana opiskelua matkalla kohti tulevaa ammattia ja oman alan asiantuntijuutta.
Tässä työssä tarkastellaan ammatillista kasvua määritelmien ja omien koulu-tusalojen kautta. Saadaksemme tietoa nuorten ammatillisen kasvun näkemyk-sistä, toteutettiin tätä varten laadittu kysely toisen asteen ammatillisen koulutuksen viidellä eri koulutusalalla opiskeleville nuorille. Kyselyn avulla kartoitettiin miten opiskelijat ymmärtävät ammatillisen kasvun, millaisia odotuksia heillä on, mitä vaikutuksia ammatillisella kasvulla on, tarvitaanko ammatillista kasvua, miten se ilmenee, kehittyy ja mitä se vaatii opiskelijalta.
Kyselyssä saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä, että edellytykset kouluaikana syntyvään ammatilliseen kasvuun ovat opiskelijoilla hyvin erilaiset. Ammatillisen kasvun kehittymiseen vaikuttivat opiskelijan omat valmiudet, opettaja ja koulutusalan opetussuunnitelman sisältö. Koulutusaloilla ammatillinen kasvu painottui eri tavoin ja se näytti vaikuttavan myös siihen, miten opiskelijat ymmärsivät ammatillisen kasvun. Myös se oliko opiskelija ensimmäisen vai kolmannen vuoden opiskelija vaikutti saatuihin vastauksiin. Kolmannen vuoden opiskelijoiden vastaukset olivat jo hieman syvällisempiä ja niissä oli selvästi olemassa jo laaja-alaisempaa ammatillista ajattelua kuin ensimmäisenvuoden opiskelijoiden vastauksissa. Kiinnostus uusiin asioihin, motivaatio, mielipiteen muodostaminen vaihtelivat sekä saman koulutusalan opiskelijoilla että eri koulutusaloilla.
Työn yhtenä tarkoituksena on pysäyttää lukija miettimään ammatillista kasvua, sen mahdollisuuksia ja haasteita myös omassa opetustyössään. Tullakseen hyväksi oman ammatin osaajaksi, oli sitten kyseessä mikä tahansa ammatti, olisikin tärkeää ymmärtää jo opintojen alkuvaiheessa, mitä ammatillinen kasvu on ja miten sitä voi kehittää.
Tässä työssä tarkastellaan ammatillista kasvua määritelmien ja omien koulu-tusalojen kautta. Saadaksemme tietoa nuorten ammatillisen kasvun näkemyk-sistä, toteutettiin tätä varten laadittu kysely toisen asteen ammatillisen koulutuksen viidellä eri koulutusalalla opiskeleville nuorille. Kyselyn avulla kartoitettiin miten opiskelijat ymmärtävät ammatillisen kasvun, millaisia odotuksia heillä on, mitä vaikutuksia ammatillisella kasvulla on, tarvitaanko ammatillista kasvua, miten se ilmenee, kehittyy ja mitä se vaatii opiskelijalta.
Kyselyssä saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä, että edellytykset kouluaikana syntyvään ammatilliseen kasvuun ovat opiskelijoilla hyvin erilaiset. Ammatillisen kasvun kehittymiseen vaikuttivat opiskelijan omat valmiudet, opettaja ja koulutusalan opetussuunnitelman sisältö. Koulutusaloilla ammatillinen kasvu painottui eri tavoin ja se näytti vaikuttavan myös siihen, miten opiskelijat ymmärsivät ammatillisen kasvun. Myös se oliko opiskelija ensimmäisen vai kolmannen vuoden opiskelija vaikutti saatuihin vastauksiin. Kolmannen vuoden opiskelijoiden vastaukset olivat jo hieman syvällisempiä ja niissä oli selvästi olemassa jo laaja-alaisempaa ammatillista ajattelua kuin ensimmäisenvuoden opiskelijoiden vastauksissa. Kiinnostus uusiin asioihin, motivaatio, mielipiteen muodostaminen vaihtelivat sekä saman koulutusalan opiskelijoilla että eri koulutusaloilla.
Työn yhtenä tarkoituksena on pysäyttää lukija miettimään ammatillista kasvua, sen mahdollisuuksia ja haasteita myös omassa opetustyössään. Tullakseen hyväksi oman ammatin osaajaksi, oli sitten kyseessä mikä tahansa ammatti, olisikin tärkeää ymmärtää jo opintojen alkuvaiheessa, mitä ammatillinen kasvu on ja miten sitä voi kehittää.