AMK-yhteishaun hakijoihin kohdistuva verkkomarkkinointi : Case: Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
Kauppinen, Paula (2009)
Kauppinen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168130
Tiivistelmä
Työn tilasi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelma. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää verkkomarkkinoinnin näkyvyyttä ja merkitystä keväällä koulutusohjelman pääsykokeisiin osallistuneiden keskuudessa. Lisäksi haluttiin tehdä verkkomarkkinointisuunnitelmaa tuleville vuosille.
Verkkomarkkinointi koettiin tutkimuksen arvoiseksi, koska sillä tavoitetaan kohderyhmä kustannustehokkaasti. Erityisesti koulutusohjelman kohderyhmään kuuluvat tietokoneita harrastavat saavutetaan verkkomarkkinoinnin kautta. Tutkimuksessa tuotiin esille käytetyimpiä sosiaalisia medioita ja hakukoneita sekä verkkomainonnan eri muotoja, joita Web 2.0 on tuonut tullessaan.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena, jolla kartoitettiin taustatietojen lisäksi muun muassa tietokoneella vietettyä aikaa päivittäin, sosiaalisten medioiden ja hakukoneiden käyttöä sekä mainosten ja koulutusohjelman blogin näkyvyyttä ja kiinnostavuutta. Kyselyyn vastaajia oli 98, mikä tarkoittaa 85,22 prosenttia kaikista osallistuneista, joten tutkimukseen saatiin mukavan suuri otos.
Tuloksista kävi ilmi, ettei pääosa vastaajista ollut huomannut mainoksia. Kuitenkin ne, jotka olivat nähneet mainoksia, pitivät niitä kiinnostavina. Kovin moni ei blogissa ollut käynyt, mutta kävijät pitivät sisältöä mielenkiintoisena. Mainosten ja blogin näkyvyyttä tulee parantaa kohderyhmän keskuudessa. Sosiaaliset mediat ja hakukoneet olivat suosittuja vastaajien keskuudessa, joten on perusteltua pyrkiä markkinoimaan niiden kautta.
Työn tuloksia on tarkoitus käyttää tulevina vuosia koulutusohjelman markkinoinnissa. Jo tällä hetkellä tuloksia käytetään liittyen kevään 2010 markkinointiin LAN-tapahtuman verkkomarkkinoinnin suunnittelussa.
Verkkomarkkinointi koettiin tutkimuksen arvoiseksi, koska sillä tavoitetaan kohderyhmä kustannustehokkaasti. Erityisesti koulutusohjelman kohderyhmään kuuluvat tietokoneita harrastavat saavutetaan verkkomarkkinoinnin kautta. Tutkimuksessa tuotiin esille käytetyimpiä sosiaalisia medioita ja hakukoneita sekä verkkomainonnan eri muotoja, joita Web 2.0 on tuonut tullessaan.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena, jolla kartoitettiin taustatietojen lisäksi muun muassa tietokoneella vietettyä aikaa päivittäin, sosiaalisten medioiden ja hakukoneiden käyttöä sekä mainosten ja koulutusohjelman blogin näkyvyyttä ja kiinnostavuutta. Kyselyyn vastaajia oli 98, mikä tarkoittaa 85,22 prosenttia kaikista osallistuneista, joten tutkimukseen saatiin mukavan suuri otos.
Tuloksista kävi ilmi, ettei pääosa vastaajista ollut huomannut mainoksia. Kuitenkin ne, jotka olivat nähneet mainoksia, pitivät niitä kiinnostavina. Kovin moni ei blogissa ollut käynyt, mutta kävijät pitivät sisältöä mielenkiintoisena. Mainosten ja blogin näkyvyyttä tulee parantaa kohderyhmän keskuudessa. Sosiaaliset mediat ja hakukoneet olivat suosittuja vastaajien keskuudessa, joten on perusteltua pyrkiä markkinoimaan niiden kautta.
Työn tuloksia on tarkoitus käyttää tulevina vuosia koulutusohjelman markkinoinnissa. Jo tällä hetkellä tuloksia käytetään liittyen kevään 2010 markkinointiin LAN-tapahtuman verkkomarkkinoinnin suunnittelussa.