Vertaistuki vanhemmuuden tukimuotona : Toiminnalliset tuokiot Esikko-ryhmälle
Kurtti, Kaisa; Rintala, Emilia; Vinkki, Essi (2013)
Kurtti, Kaisa
Rintala, Emilia
Vinkki, Essi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516642
Tiivistelmä
Vanhemmaksi tuleminen on elämää suuresti mullistava tapahtuma, johon liittyy paljon haasteita. Koko perheen elämäntilanne muuttuu monin eri tavoin lapsen syntymisen jälkeen ja vanhemmat tarvitsevat uudessa elämäntilanteessaan paljon tukea. Useiden tutkimusten mukaan pienryhmien antamalla vertaistuella on suuri merkitys vanhemmuuteen kasvamisessa ja arjessa jaksamisessa.
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprosessi, jonka tavoitteena oli suunnitella ja järjestää kolme ryhmätuokiota Oulun kaupungin ylläpitämässä Esikko-ryhmässä, joka on vertaistukiryhmä ensimmäisen lapsen saaneille vanhemmille. Ryhmätuokioiden aiheita olivat varhainen vuorovaikutus ja leikki, pienten lasten tapaturmat ja niiden ennaltaehkäiseminen sekä imeväisikäisen lapsen ravitsemus ja sormiruokailu. Tarkoituksenamme oli tarjota vanhemmille tietoa näistä aiheista sekä antaa heille mahdollisuus jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Ryhmätuokiot järjestettiin kolmena peräkkäisenä maanantaina joulukuussa 2012 Oulun Perhekeskuksen Melleniustalolla. Tuokioihin osallistui 5-10 äitiä lapsineen. Tuokioiden sisältöön kuului teoriaosuuden ja aiheesta keskustelun lisäksi toiminnallisia hetkiä, kuten laululeikkejä ja askartelua. Näillä menetelmillä pyrittiin tukemaan äidin ja vauvan välistä varhaista vuorovaikutusta.
Laatutavoitteenamme oli, että tuokiot olisivat asiakaslähtöisiä, toiminnallisia, keskustelua herättäviä sekä tunnelmaltaan avoimia, vuorovaikutteisia ja rentoja. Äideiltä ja ohjaavalta perhetyöntekijältä saamamme kirjallinen palaute oli pääasiassa positiivista ja laatutavoitteemme toteutuivat.
Kirjallisessa palautteessa kysyimme myös, millaista vertaistukea äidit olivat saaneet Esikko-ryhmästä. Äidit kokivat saaneensa ryhmästä tukea arjessa jaksamiseen. He kokivat tärkeäksi sen, että saivat jakaa ryhmässä ajatuksiaan ja kokemuksiaan vauvaperheen arjesta. Äidit olivat saaneet ryhmästä myös ystäviä itselleen ja lapsilleen. Jatkotutkimusehdotuksemme on laadullinen tutkimus, jossa tutkitaan tarkemmin pienryhmän antaman vertaistuen merkitystä juuri ensimmäisen lapsen saaneiden vanhempien vanhemmuudelle ja siihen kasvamiselle.
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprosessi, jonka tavoitteena oli suunnitella ja järjestää kolme ryhmätuokiota Oulun kaupungin ylläpitämässä Esikko-ryhmässä, joka on vertaistukiryhmä ensimmäisen lapsen saaneille vanhemmille. Ryhmätuokioiden aiheita olivat varhainen vuorovaikutus ja leikki, pienten lasten tapaturmat ja niiden ennaltaehkäiseminen sekä imeväisikäisen lapsen ravitsemus ja sormiruokailu. Tarkoituksenamme oli tarjota vanhemmille tietoa näistä aiheista sekä antaa heille mahdollisuus jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Ryhmätuokiot järjestettiin kolmena peräkkäisenä maanantaina joulukuussa 2012 Oulun Perhekeskuksen Melleniustalolla. Tuokioihin osallistui 5-10 äitiä lapsineen. Tuokioiden sisältöön kuului teoriaosuuden ja aiheesta keskustelun lisäksi toiminnallisia hetkiä, kuten laululeikkejä ja askartelua. Näillä menetelmillä pyrittiin tukemaan äidin ja vauvan välistä varhaista vuorovaikutusta.
Laatutavoitteenamme oli, että tuokiot olisivat asiakaslähtöisiä, toiminnallisia, keskustelua herättäviä sekä tunnelmaltaan avoimia, vuorovaikutteisia ja rentoja. Äideiltä ja ohjaavalta perhetyöntekijältä saamamme kirjallinen palaute oli pääasiassa positiivista ja laatutavoitteemme toteutuivat.
Kirjallisessa palautteessa kysyimme myös, millaista vertaistukea äidit olivat saaneet Esikko-ryhmästä. Äidit kokivat saaneensa ryhmästä tukea arjessa jaksamiseen. He kokivat tärkeäksi sen, että saivat jakaa ryhmässä ajatuksiaan ja kokemuksiaan vauvaperheen arjesta. Äidit olivat saaneet ryhmästä myös ystäviä itselleen ja lapsilleen. Jatkotutkimusehdotuksemme on laadullinen tutkimus, jossa tutkitaan tarkemmin pienryhmän antaman vertaistuen merkitystä juuri ensimmäisen lapsen saaneiden vanhempien vanhemmuudelle ja siihen kasvamiselle.