Energiansäästö Vihreä lippu -ohjelmassa
Purhonen, Anna-Kaisa (2013)
Purhonen, Anna-Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi ympäristökasvatuksen asiantuntijajärjestö Suomen Ympäristökasvatuksen Seura ry. Työn tavoitteena oli selvittää Vihreä lippu -ympäristökasvatusohjelmaan energia-teemalla osallistuneiden päiväkotien, koulujen, oppilaitosten ja vapaa-ajantoimijoiden saavuttamaa energiansäästöä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään energiankäytön ympäristönäkökulmia sekä etenkin kuntatason energiansäästön ohjauskeinoja. Lisäksi perehdytään ympäristökasvatukseen, kestävän kehityksen rooliin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa sekä kasvatuksellisiin keinoihin energiansäästöä tavoiteltaessa. Lukijalle esitellään myös toimeksiantaja sekä Vihreä lippu -ohjelman periaatteet.
Tutkimus suoritettiin hyödyntämällä Vihreä lippu -ohjelmaan osallistuneiden koulujen ja päiväkotien raportointia sekä täydentämällä sitä sähköpos-tikyselyiden avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 toimijaa 27:stä vuosien 2011 ja 2012 aikana Vihreän lipun energia-teemalla saavuttaneesta osallistujasta. Näin tutkimus kattoi noin 63 prosenttia tutkittavasta perusjoukosta. Aineistoa analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen.
Tulosten perusteella osallistujat saavuttivat ohjelman aikana sähkön osalta säästöä 95 prosentin todennäköisyydellä 3,9–12,2 prosenttia. Keskimääräinen säästö oli 8 prosenttia. Lämpöenergian ja veden osalta tuloksissa oli suurta hajontaa. Säästöihin vaikuttivat muun muassa käytetyt toimenpiteet sekä energiansäästöä häirinneet tekijät, kuten energiaa runsaasti kuluttavien laitteiden hankinnat. Lisäksi lämpöenergian kohdalla tuloksiin vaikutti osallistujien mahdollisuus säätää rakennuksen lämpötilaa ja ilmanvaihtoa.
Tutkimustulosten perusteella Vihreä lippu-osallistujia voidaan kehottaa selvittämään omaa energiankulutustaan edellisiltä vuosilta niin sähkön kuin lämpöenergiankin osalta. Näin voitaisiin osallistujakohtaisesti panostaa joko sähkön- tai lämpöenergiansäästötoimiin ja saavuttaa optimaaliset tulokset juuri kyseiselle yksikölle.
Työn teoriaosuudessa käsitellään energiankäytön ympäristönäkökulmia sekä etenkin kuntatason energiansäästön ohjauskeinoja. Lisäksi perehdytään ympäristökasvatukseen, kestävän kehityksen rooliin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa sekä kasvatuksellisiin keinoihin energiansäästöä tavoiteltaessa. Lukijalle esitellään myös toimeksiantaja sekä Vihreä lippu -ohjelman periaatteet.
Tutkimus suoritettiin hyödyntämällä Vihreä lippu -ohjelmaan osallistuneiden koulujen ja päiväkotien raportointia sekä täydentämällä sitä sähköpos-tikyselyiden avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 toimijaa 27:stä vuosien 2011 ja 2012 aikana Vihreän lipun energia-teemalla saavuttaneesta osallistujasta. Näin tutkimus kattoi noin 63 prosenttia tutkittavasta perusjoukosta. Aineistoa analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen.
Tulosten perusteella osallistujat saavuttivat ohjelman aikana sähkön osalta säästöä 95 prosentin todennäköisyydellä 3,9–12,2 prosenttia. Keskimääräinen säästö oli 8 prosenttia. Lämpöenergian ja veden osalta tuloksissa oli suurta hajontaa. Säästöihin vaikuttivat muun muassa käytetyt toimenpiteet sekä energiansäästöä häirinneet tekijät, kuten energiaa runsaasti kuluttavien laitteiden hankinnat. Lisäksi lämpöenergian kohdalla tuloksiin vaikutti osallistujien mahdollisuus säätää rakennuksen lämpötilaa ja ilmanvaihtoa.
Tutkimustulosten perusteella Vihreä lippu-osallistujia voidaan kehottaa selvittämään omaa energiankulutustaan edellisiltä vuosilta niin sähkön kuin lämpöenergiankin osalta. Näin voitaisiin osallistujakohtaisesti panostaa joko sähkön- tai lämpöenergiansäästötoimiin ja saavuttaa optimaaliset tulokset juuri kyseiselle yksikölle.