Tuotepalautusten sisäinen käsittelyprosessi Haklift Oy:ssä
Pulliainen, Tuukka (2013)
Pulliainen, Tuukka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Haklift Oy:n sisäistä palautus- ja reklamaatioprosessia yksinkertaisemmaksi ja vähemmän työllistäväksi. Sen lisäksi tehtävänä on luoda yrityksen työntekijöille ohjeistus, kuinka toimia tilanteessa, kun asiakas haluaa reklamoida tai palauttaa tuotteita.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta eri osa-alueesta. Ensimmäisessä osuudessa perehdytään prosesseihin ja niiden kehittämiseen. Toisessa luvussa tarkastellaan reklamaatiota, sitä koskevaa lainsäädäntöä sekä perehdytään reklamaation tekemiseen, reklamaatioon vastaamiseen ja reklamaatioprosessiin.
Kehittämisosiossa käydään läpi syyt Haklift Oy:lle tulleisiin reklamaatioihin ja tuotepalautuksiin sekä kerrotaan yrityksen sisäisen reklamaatioprosessin monimutkaisuudesta. Tutkimusmenetelminä on käytetty tuotepalautusten tilastointia sekä yrityksen henkilöstön haastatteluja.
Työn lopussa esitetään kehittämisehdotuksia prosessin eri vaiheisiin. Omien pohdintojen tueksi on sovellettu teoriaa prosesseista ja reklamaatioista. Näiden tuloksena saatiin useita kehittämisideoita myyntiin, asiakaspalveluun, keräilyyn ja prosessin tehostamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta eri osa-alueesta. Ensimmäisessä osuudessa perehdytään prosesseihin ja niiden kehittämiseen. Toisessa luvussa tarkastellaan reklamaatiota, sitä koskevaa lainsäädäntöä sekä perehdytään reklamaation tekemiseen, reklamaatioon vastaamiseen ja reklamaatioprosessiin.
Kehittämisosiossa käydään läpi syyt Haklift Oy:lle tulleisiin reklamaatioihin ja tuotepalautuksiin sekä kerrotaan yrityksen sisäisen reklamaatioprosessin monimutkaisuudesta. Tutkimusmenetelminä on käytetty tuotepalautusten tilastointia sekä yrityksen henkilöstön haastatteluja.
Työn lopussa esitetään kehittämisehdotuksia prosessin eri vaiheisiin. Omien pohdintojen tueksi on sovellettu teoriaa prosesseista ja reklamaatioista. Näiden tuloksena saatiin useita kehittämisideoita myyntiin, asiakaspalveluun, keräilyyn ja prosessin tehostamiseen.