Kirjaamisen simulaatio-ohjelman sisällön kehittäminen
Wallin, Clarissa; Savolainen, Anna-Greta (2013)
Wallin, Clarissa
Savolainen, Anna-Greta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101316082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101316082
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sähköisen kirjaamisen opintoja Laurea-ammattikorkeakoulussa Lohjan toimipisteessä. Yksi tavoitteista oli oman ammattitaidon kehittäminen sähköisessä kirjaamisessa. Kirjaaminen perustui kansalliseen FinCC-kirjaamismalliin. Opinnäytetyön muodoksi valikoitui laadullinen tutkimus sekä toiminnallisen opinnäytetyön toteutus.
Tarkoituksena oli tehdä sisältöä kehitteillä olevaan kirjaamisen simulaatio-ohjelmaan. Sisällön kehittäminen piti sisällään potilasesimerkkien ja hoitosuunnitelmien teon. Teoriaosuudessa käsitellään näyttöön perustuvuutta, simulaatiota, kirjaamista sekä perusauttamismenetelmiä. Hoitotyön päätöksenteko on myös osa kaikkea hoitotyötä, joten teoriaosuudessa käsiteltiin myös tätä avainkäsitteenä.
Tavoitteena oli tehdä näyttöön perustuvia hoitosuunnitelmia. Hoitosuunnitelmat sisälsivät tehtäviä sairaanhoitajaopiskelijoille. Tulevaisuudessa he tulevat harjoittelemaan sähköistä kirjaamista näiden tehtävien perusteella. Potilasesimerkit olivat sopivia alkuvaiheen opiskelijoille ja niissä oli 1-3 hoidollista tarvetta. Esimerkkejä tehtiin yhteensä kolme kappaletta.
Potilasesimerkkien sisältö sovitettiin perusauttamismenetelmäopintoihin. Tarkoituksena oli kehittää apuväline kirjaamisen opetukseen ja opiskeluun. Aiempi opinnäytetyöryhmä tuotti ohjelmaan vaikeampia, sairaanhoitajaopintojen syventävän vaiheen potilasesimerkkejä.
Arviointi koostui hoitosuunnitelmien todenmukaisuuden ja näyttöön perustuvuuden arvioinnista. Simulaatio-ohjelman käytettävyyden arviointia kerättiin samalla. Arviointi tehtiin kyselylomakkeen muodossa, joka sisälsi ennalta valittuja kysymyksiä.
Arviointia suorittivat ennalta valitut loppuvaiheen hoitotyön opiskelijat, yksi ylemmän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelija sekä hoitotyön opettaja. Potilasesimerkkejä ja hoitosuunnitelmia arvioi yhteensä kolme opiskelijaa ja yksi opettaja. Ohjelman käytettävyyttä arvioi viisi opiskelijaa.
Potilasesimerkit ja hoitosuunnitelmat olivat arvioinnin mukaan hyvin onnistuneita ja käyttökelpoisia. Simulaatio-ohjelman kehitysprosessi on vielä keskeneräinen, joten arviointia tulisi kerätä myöhemmässä vaiheessa. Jatkokehittämistä ajatellen voisi seuraava opinnäytetyöryhmä luoda keskivaikeita potilasesimerkkejä sekä hoitosuunnitelmia simulaatio-kirjaamisohjelmaan.
Tarkoituksena oli tehdä sisältöä kehitteillä olevaan kirjaamisen simulaatio-ohjelmaan. Sisällön kehittäminen piti sisällään potilasesimerkkien ja hoitosuunnitelmien teon. Teoriaosuudessa käsitellään näyttöön perustuvuutta, simulaatiota, kirjaamista sekä perusauttamismenetelmiä. Hoitotyön päätöksenteko on myös osa kaikkea hoitotyötä, joten teoriaosuudessa käsiteltiin myös tätä avainkäsitteenä.
Tavoitteena oli tehdä näyttöön perustuvia hoitosuunnitelmia. Hoitosuunnitelmat sisälsivät tehtäviä sairaanhoitajaopiskelijoille. Tulevaisuudessa he tulevat harjoittelemaan sähköistä kirjaamista näiden tehtävien perusteella. Potilasesimerkit olivat sopivia alkuvaiheen opiskelijoille ja niissä oli 1-3 hoidollista tarvetta. Esimerkkejä tehtiin yhteensä kolme kappaletta.
Potilasesimerkkien sisältö sovitettiin perusauttamismenetelmäopintoihin. Tarkoituksena oli kehittää apuväline kirjaamisen opetukseen ja opiskeluun. Aiempi opinnäytetyöryhmä tuotti ohjelmaan vaikeampia, sairaanhoitajaopintojen syventävän vaiheen potilasesimerkkejä.
Arviointi koostui hoitosuunnitelmien todenmukaisuuden ja näyttöön perustuvuuden arvioinnista. Simulaatio-ohjelman käytettävyyden arviointia kerättiin samalla. Arviointi tehtiin kyselylomakkeen muodossa, joka sisälsi ennalta valittuja kysymyksiä.
Arviointia suorittivat ennalta valitut loppuvaiheen hoitotyön opiskelijat, yksi ylemmän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelija sekä hoitotyön opettaja. Potilasesimerkkejä ja hoitosuunnitelmia arvioi yhteensä kolme opiskelijaa ja yksi opettaja. Ohjelman käytettävyyttä arvioi viisi opiskelijaa.
Potilasesimerkit ja hoitosuunnitelmat olivat arvioinnin mukaan hyvin onnistuneita ja käyttökelpoisia. Simulaatio-ohjelman kehitysprosessi on vielä keskeneräinen, joten arviointia tulisi kerätä myöhemmässä vaiheessa. Jatkokehittämistä ajatellen voisi seuraava opinnäytetyöryhmä luoda keskivaikeita potilasesimerkkejä sekä hoitosuunnitelmia simulaatio-kirjaamisohjelmaan.