Asiakaslähtöisesti kehitettyjä uusia ideoita Helsinki Dance Companyn yleisötyöprojekteiksi
Hakalin, Hanna (2013)
Hakalin, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102516327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102516327
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa Helsinki Dance Companyn yleisötyötä. Kartoituksen lisäksi työssä esitetään asiakaslähtöisiä kehitysehdotuksia HDC:n yleisötyöhön.
Yleisötyö kasvattaa suosiotaan suomalaisella taidekentällä, ja hyödyttää sekä organisaatioita että asiakkaita eri tavoin. Sen päämääränä on syventää organisaation ja asiakkaan välistä suhdetta. Yleisötyötä tehdään sosiaalisista ja taiteellisista syistä ja sitä voidaan hyödyntää myös markkinoinnissa. Yleisötyö ei vaadi suuria resursseja, ja sitä voivat tehdä kaikki taidelaitokset ja –ryhmät.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus ja sen aineisto on kerätty aivoriihellä, asiakkaille pidetyillä lomakekyselyillä ja benchmarkingilla. Aivoriihessä kehitettiin uusia projektimalleja yleisötyössä hyödynnettäväksi, asiakaskyselyissä kerättiin tietoa asiakkaita kiinnostavista yleisötyömalleista, ja muista mahdollisesti kehittämistä kaipaavista osa-alueista ja benchmarkingilla selvitettiin, millaista yleisötyötä muut tanssiryhmät tekevät Suomessa tällä hetkellä.
Työn tuloksista selviää, että myös HDC:llä yleisötyö on lisääntynyt projekti- ja asiakasmääräisesti vuodesta 2008 alkaen runsaasti. Viime keväänä projekteihin osallistui lähes 600 henkilöä. Tulokset osoittavat asiakkaiden olevan kiinnostuneimpia yleisötyöprojekteista, joihin on helppo osallistua, ja jotka eivät vaadi suurta omaa työpanosta. Asiakaskyselyistä selvisi myös, että monet vastaajat osallistuivat ensimmäistä kertaa HDC:n yleisötyöhön. Tulosten perusteella esitellään projektiehdotusia.
Yleisötyö on selvästikin kasvussa, ja kiinnostaa ihmisiä. Vaikka projekteja järjestetään entistä enemmän, ovat kaikki tilaisuudet aina täynnä. Yleisötyö tavoittaa jatkuvasti uusia asiakkaita, ja siksi yleisötyöprojekteille on kysyntää. Asiakaskunnan kasvaessa erilaisille projektimalleille on tilausta.
Yleisötyö kasvattaa suosiotaan suomalaisella taidekentällä, ja hyödyttää sekä organisaatioita että asiakkaita eri tavoin. Sen päämääränä on syventää organisaation ja asiakkaan välistä suhdetta. Yleisötyötä tehdään sosiaalisista ja taiteellisista syistä ja sitä voidaan hyödyntää myös markkinoinnissa. Yleisötyö ei vaadi suuria resursseja, ja sitä voivat tehdä kaikki taidelaitokset ja –ryhmät.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus ja sen aineisto on kerätty aivoriihellä, asiakkaille pidetyillä lomakekyselyillä ja benchmarkingilla. Aivoriihessä kehitettiin uusia projektimalleja yleisötyössä hyödynnettäväksi, asiakaskyselyissä kerättiin tietoa asiakkaita kiinnostavista yleisötyömalleista, ja muista mahdollisesti kehittämistä kaipaavista osa-alueista ja benchmarkingilla selvitettiin, millaista yleisötyötä muut tanssiryhmät tekevät Suomessa tällä hetkellä.
Työn tuloksista selviää, että myös HDC:llä yleisötyö on lisääntynyt projekti- ja asiakasmääräisesti vuodesta 2008 alkaen runsaasti. Viime keväänä projekteihin osallistui lähes 600 henkilöä. Tulokset osoittavat asiakkaiden olevan kiinnostuneimpia yleisötyöprojekteista, joihin on helppo osallistua, ja jotka eivät vaadi suurta omaa työpanosta. Asiakaskyselyistä selvisi myös, että monet vastaajat osallistuivat ensimmäistä kertaa HDC:n yleisötyöhön. Tulosten perusteella esitellään projektiehdotusia.
Yleisötyö on selvästikin kasvussa, ja kiinnostaa ihmisiä. Vaikka projekteja järjestetään entistä enemmän, ovat kaikki tilaisuudet aina täynnä. Yleisötyö tavoittaa jatkuvasti uusia asiakkaita, ja siksi yleisötyöprojekteille on kysyntää. Asiakaskunnan kasvaessa erilaisille projektimalleille on tilausta.