Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon valmistavan koulutuksen kehittäminen
Luhtanen, Matti (2013)
Luhtanen, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416305
Tiivistelmä
Kehittämishanke on tehty erään Länsisuomalaisen koulutusyhtiön yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon valmistavan koulutuksen ensimmäisen toteutuksen arvioimiseksi sekä valmistavan koulutuksen kehittämiseksi. Aloittavan ryhmän kokoaminen, valmistavan koulutuksen toteuttaminen, tutkinnon osien suorittaminen sekä erityisen tärkeäksi noussut opiskelijan kokema opintojen ohjaus nousee esille.
Aloittava ryhmän kokoaminen alueen yrittäjäyhdistyksen jäsenrekisteriä hyväksikäyttäen ja lopulta henkilökohtaisen yhteydenoton kautta mahdollisti koulutuksen aloittamisen. Opiskelijoiden ohjauksesta vastasivat yrittäjän oppisopimuskoulutuksen kriteerien mukaan jokaisen opiskelijan oma mentori, koulutuksen järjestäjän nimeämä henkilökohtainen ohjaaja sekä valmistavan koulutuksen kouluttajat Ohjauksen koordinointia ei varsinaisesti tehty. Kukin henkilökohtainen ohjaaja toteutti ohjausta omien kompetenssien kautta.
Opiskelijoilta kerätty palaute oli keskimäärin positiivista. Kaikkien mielestä koulutustoiminta on ollut vähintään tyydyttävää. Erään yrittäjän mielestä juuri tällainen koulutuksen toteutus etäopiskeluna, sopivin pituisissa jaksoissa, sopii yrittäjäarkeen, mikä mahdollisti tutkinnon suorittamisen.
Aikuisten ohjaukseen kannattaa panostaa ja erityisesti ohjaajien ammattitaitoon sekä sitoutumiseen tulisi kiinnittää huomioita. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi valikoituneiden ohjaajien ollut hyvä kokoontua suunnittelupalaveriin, jossa olisi tehty ohjaustavoitteet ja laadittu ns. minimiohjauksen periaatteet. Epävirallisia keskusteluja käytiin, mutta jämäkämpi ote opetuksen ja ohjauksen niveltämiseksi olisi ollut perusteltua.
Aloittava ryhmän kokoaminen alueen yrittäjäyhdistyksen jäsenrekisteriä hyväksikäyttäen ja lopulta henkilökohtaisen yhteydenoton kautta mahdollisti koulutuksen aloittamisen. Opiskelijoiden ohjauksesta vastasivat yrittäjän oppisopimuskoulutuksen kriteerien mukaan jokaisen opiskelijan oma mentori, koulutuksen järjestäjän nimeämä henkilökohtainen ohjaaja sekä valmistavan koulutuksen kouluttajat Ohjauksen koordinointia ei varsinaisesti tehty. Kukin henkilökohtainen ohjaaja toteutti ohjausta omien kompetenssien kautta.
Opiskelijoilta kerätty palaute oli keskimäärin positiivista. Kaikkien mielestä koulutustoiminta on ollut vähintään tyydyttävää. Erään yrittäjän mielestä juuri tällainen koulutuksen toteutus etäopiskeluna, sopivin pituisissa jaksoissa, sopii yrittäjäarkeen, mikä mahdollisti tutkinnon suorittamisen.
Aikuisten ohjaukseen kannattaa panostaa ja erityisesti ohjaajien ammattitaitoon sekä sitoutumiseen tulisi kiinnittää huomioita. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi valikoituneiden ohjaajien ollut hyvä kokoontua suunnittelupalaveriin, jossa olisi tehty ohjaustavoitteet ja laadittu ns. minimiohjauksen periaatteet. Epävirallisia keskusteluja käytiin, mutta jämäkämpi ote opetuksen ja ohjauksen niveltämiseksi olisi ollut perusteltua.