Yritysarvojen edistäminen
Turtiainen, Mirva (2013)
Turtiainen, Mirva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416297
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysarvoja ja niiden edistämistä käytännön työhön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle arvoihin pohjautuva koulutus, jossa tarkastellaan yksilön näkökulmasta omia vaikutusmahdollisuuksia työntekoon sekä työyhteisöön. Koulutuksen suunnittelu pohjautui kvalitatiiviselle kyselytutkimukselle, joka suoritettiin eri organisaatiotasoille sekä synteesiteoriaan yksilön arvokokemuksiin vaikuttavista tekijöistä organisaatiossa. Koulutuksen suunnittelu ja kehittäminen toteutettiin kesän 2013 aikana ja kohdeorganisaatio sai valmiin materiaalin käyttöönsä syyskuussa 2013.
Opinnäytetyössä syvennetään tietämystä arvojen merkityksestä yritystoiminnassa sekä avataan arvoprosessin eri vaiheita. Arvoklusterit osoittavat arvojen linkittymisen yrityk-sen elämäntehtävään. Arvot ohjaavat kaikkea toimintaa yrityksessä, tarkoituksellista tai ei. Toteutuneessa yrityskulttuurissa arvot voivat olla yrityksen asettamia tai henkilöstön keskuudessa syntyneitä yhteisiä arvoja. Organisaationkulttuurin syntymisessä arvoilla on erityisen suuri merkitys. Yksilön ja yrityksen arvot voivat poiketa toisistaan ja aiheuttaa haittaa sekä yritykselle että työntekijälle. Arvoristiriidat aiheuttavat työtyytymättömyyttä ja lisäävät vaihtuvuutta. Erityisen tärkeää on ulottaa yrityksen arvoprosessi koskemaan myös rekrytointia. Yksilön näkökulmaa tarkasteltaessa huomataan miten yritysarvot tulevat tutuksi työntekijälle. Johdolla ja esimiehillä on erityisen suuri vastuu arvoproses-sin toteuttamisessa sekä arvojen edistämisessä.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että johtotasolla arvot tunnetaan paremmin kuin työnteki-jätasolla, mutta yritysarvoja ei edistetä riittävästi eivätkä ne näy tarpeeksi selvästi päivit-täisessä työnteossa. Tulosten perusteella arvoihin pohjautuvalle koulutukselle on tarvetta. Koulutuksessa kohdeyrityksen arvoihin tutustutaan normitettuna päivittäiseen työn-tekoon. Lisäksi koulutukseen sisältyy arvojen käyttöönottoa edistäviä harjoituksia kuten asenteiden tunnistamista ja muuttamista positiivisempaan suuntaan. Arvoprosessin jat-kumisen kannalta kohdeyrityksessä on tehtävä systemaattinen suunnitelma arvojen edistämiseksi. Tämä koulutus lisää henkilöstön arvojen tuntemusta ja tietoisuutta arvojen tärkeydestä. Produktia tai kohdeyritystä käsittelevää tekstiä ei julkaista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle arvoihin pohjautuva koulutus, jossa tarkastellaan yksilön näkökulmasta omia vaikutusmahdollisuuksia työntekoon sekä työyhteisöön. Koulutuksen suunnittelu pohjautui kvalitatiiviselle kyselytutkimukselle, joka suoritettiin eri organisaatiotasoille sekä synteesiteoriaan yksilön arvokokemuksiin vaikuttavista tekijöistä organisaatiossa. Koulutuksen suunnittelu ja kehittäminen toteutettiin kesän 2013 aikana ja kohdeorganisaatio sai valmiin materiaalin käyttöönsä syyskuussa 2013.
Opinnäytetyössä syvennetään tietämystä arvojen merkityksestä yritystoiminnassa sekä avataan arvoprosessin eri vaiheita. Arvoklusterit osoittavat arvojen linkittymisen yrityk-sen elämäntehtävään. Arvot ohjaavat kaikkea toimintaa yrityksessä, tarkoituksellista tai ei. Toteutuneessa yrityskulttuurissa arvot voivat olla yrityksen asettamia tai henkilöstön keskuudessa syntyneitä yhteisiä arvoja. Organisaationkulttuurin syntymisessä arvoilla on erityisen suuri merkitys. Yksilön ja yrityksen arvot voivat poiketa toisistaan ja aiheuttaa haittaa sekä yritykselle että työntekijälle. Arvoristiriidat aiheuttavat työtyytymättömyyttä ja lisäävät vaihtuvuutta. Erityisen tärkeää on ulottaa yrityksen arvoprosessi koskemaan myös rekrytointia. Yksilön näkökulmaa tarkasteltaessa huomataan miten yritysarvot tulevat tutuksi työntekijälle. Johdolla ja esimiehillä on erityisen suuri vastuu arvoproses-sin toteuttamisessa sekä arvojen edistämisessä.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että johtotasolla arvot tunnetaan paremmin kuin työnteki-jätasolla, mutta yritysarvoja ei edistetä riittävästi eivätkä ne näy tarpeeksi selvästi päivit-täisessä työnteossa. Tulosten perusteella arvoihin pohjautuvalle koulutukselle on tarvetta. Koulutuksessa kohdeyrityksen arvoihin tutustutaan normitettuna päivittäiseen työn-tekoon. Lisäksi koulutukseen sisältyy arvojen käyttöönottoa edistäviä harjoituksia kuten asenteiden tunnistamista ja muuttamista positiivisempaan suuntaan. Arvoprosessin jat-kumisen kannalta kohdeyrityksessä on tehtävä systemaattinen suunnitelma arvojen edistämiseksi. Tämä koulutus lisää henkilöstön arvojen tuntemusta ja tietoisuutta arvojen tärkeydestä. Produktia tai kohdeyritystä käsittelevää tekstiä ei julkaista.