Lasten lähinäön vaikutus lukemiseen ja lukemisen miellyttävyyteen
Andersson, Satu; Laine, Anna (2009)
Andersson, Satu
Laine, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188329
Tiivistelmä
Ala-aste ikäisten lasten näkövaatimukset ovat monitahoisia. Oppimistilanteessa tarkkaa ja miellyttävää näkemistä tarvitaan vuorotellen kauas ja lähelle. Noin neljännestä luokasta ylöspäin lukutehtävien vaativuus kasvaa, ja samalla myös näkemiseltä vaaditaan enemmän.
Halusimme opinnäytetyössämme selvittää, onko poikkeavilla lähinäön arvoilla yhteyttä lukutaitoon ja lukemisen miellyttävyyteen. Tutkimusjoukkomme koostui 33:sta Kuusikon koulun 3.-6. luokkalaisesta, joista kaikille on keväällä 2009 tehty teknisen lukutaidon ja luetunymmärtämisen testaus.
Tutkimusjoukkoomme kuului 16 oppilasta, joiden lukemisessa on todettu heikkoutta. Loput 17 tutkittavaa olivat vähintään keskitasoisia lukijoita. Teimme tutkittaville erilaisia lähinäön toiminnasta kertovia testejä ja kartoitimme lukemiseen liittyviä subjektiivisia oireita kyselylomakkeen avulla. Vertasimme keräämiämme tietoja lukutaidon testituloksiin SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa saimme selville, että suurin osa tutkimistamme oppilaista näkee näöntarkkuusarvojen valossa hyvin sekä kauas että lähelle. +1.50 sumulaseilla mitattuna tutkittavien sumuvisukset olivat melko korkeat, joka saattaa olla merkki korjaamattomasta hyperopiasta. Myös akkommodaatiolaajuuden ja akkommodaatiojouston mittauksissa oli paljon normaalista poikkeavia arvoja.
Astenooppisia voivoja ilmeni melko vähän tutkittavien joukossa. Tähän voi vaikuttaa lasten kokemattomuus miellyttävästä näkemisestä. Tutkimuksessamme kävi ilmi, ettei lähinäön toiminnalla ole merkittävää vaikutusta lukutaitoon tai sen miellyttävyyteen.
Opinnäytetyössämme esitämme toivomuksen, että opinäytetyömme lisää nykyisten ja tulevien optikoiden tietämystä ja ajatuksia lasten näkemisestä. Toivomme muös tulevaisuudessa enemmän yhteistyötä optikkoliikkeiden ja koulujen välille.
Halusimme opinnäytetyössämme selvittää, onko poikkeavilla lähinäön arvoilla yhteyttä lukutaitoon ja lukemisen miellyttävyyteen. Tutkimusjoukkomme koostui 33:sta Kuusikon koulun 3.-6. luokkalaisesta, joista kaikille on keväällä 2009 tehty teknisen lukutaidon ja luetunymmärtämisen testaus.
Tutkimusjoukkoomme kuului 16 oppilasta, joiden lukemisessa on todettu heikkoutta. Loput 17 tutkittavaa olivat vähintään keskitasoisia lukijoita. Teimme tutkittaville erilaisia lähinäön toiminnasta kertovia testejä ja kartoitimme lukemiseen liittyviä subjektiivisia oireita kyselylomakkeen avulla. Vertasimme keräämiämme tietoja lukutaidon testituloksiin SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa saimme selville, että suurin osa tutkimistamme oppilaista näkee näöntarkkuusarvojen valossa hyvin sekä kauas että lähelle. +1.50 sumulaseilla mitattuna tutkittavien sumuvisukset olivat melko korkeat, joka saattaa olla merkki korjaamattomasta hyperopiasta. Myös akkommodaatiolaajuuden ja akkommodaatiojouston mittauksissa oli paljon normaalista poikkeavia arvoja.
Astenooppisia voivoja ilmeni melko vähän tutkittavien joukossa. Tähän voi vaikuttaa lasten kokemattomuus miellyttävästä näkemisestä. Tutkimuksessamme kävi ilmi, ettei lähinäön toiminnalla ole merkittävää vaikutusta lukutaitoon tai sen miellyttävyyteen.
Opinnäytetyössämme esitämme toivomuksen, että opinäytetyömme lisää nykyisten ja tulevien optikoiden tietämystä ja ajatuksia lasten näkemisestä. Toivomme muös tulevaisuudessa enemmän yhteistyötä optikkoliikkeiden ja koulujen välille.