Turvallisuusluokitellun tiedon suojaaminen palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheessa : Case: Puolustushallinnon rakennuslaitos, Etelä-Suomen alueyksikkö
Herranen, Tuomas (2013)
Herranen, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102016209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102016209
Tiivistelmä
Puolustushallinnon rakennuslaitos vastaa puolustushallinnon kiinteistötoimen asiantuntija- ja hanketehtävistä sekä palvelutuotannon järjestämisestä. Laitoksen Etelä-Suomen alueyksikkö on vastuussa puolustushallinnon kiinteistöpalveluista Etelä-Suomen Sotilasläänin alueella ja sen edustalla Suomenlahden Meripuolustusalueen saarissa. Alueyksikkö joutuu luovuttamaan turvallisuusluokiteltua tietoa sidosryhmilleen palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheessa. Tiedon oikeudeton paljastuminen voi aiheuttaa vahinkoa maanpuolustukselle. Kun turvallisuusluokiteltu asiakirja luovutetaan vastaanottajalle, se siirtyy tietosisältöineen vastaanottajan hallintaan kaikkine siihen liittyvine velvollisuuksineen. Alueyksikön on pyrittävä varmistumaan, että sen sidosryhmät suojaavat niille luovutetun tiedon asianmukaisesti.
Tämän tapaustutkimuksen päätavoitteena on tuottaa informaatiota, jota käytäntöön soveltamalla Puolustushallinnon rakennuslaitoksen Etelä-Suomen alueyksikkö pystyy luomaan tarkoi-tuksenmukaiset ja tehokkaat tiedon suojausvaatimukset palveluhankintojen tarjouslaskenta-vaiheeseen. Samalla tutkimuksessa tarkastellaan Kansallisen turvallisuusauditointikriteeristön (KATAKRI) kriteerien käytettävyyttä palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheen turvallisuus-järjestelyissä.
Ei ole yksiselitteisesti määritelty, miten puolustusvoimien turvallisuusluokiteltua tietoa tulisi suojata sidosryhmien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Absoluuttista totuutta siitä, milloin tur-vallisuusluokiteltu tieto on riittävästi suojattu, on hankala määritellä ja vielä hankalampi mitata. Kun etsitään riittäviä, mutta mahdollisimman kustannustehokkaita tiedon suojauskeinoja, on tärkeää selvittää tarjousprosessien parissa työskentelevien asiantuntijoiden omia kokemuksia siitä, miten turvallisuusluokitellun tiedon suojausvaatimukset vaikuttavat hankintaprosessiin.
Tutkimusongelmaa lähestytään fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Fenomenologiassa ollaan kiinnostuneita ihmisten kokemusmaailmoista. Tutkimuksessa selvitetäänkin haas-tatteluaineistoa laadullisesti analysoimalla, palveluhankintojen parissa työskentelevien asian-tuntijoiden omaa suhtautumista tutkittavaan ilmiöön. Lisäksi tutkija pyrkii aktiivisesti tekemään tulkintoja käsiteltävästä haastatteluaineistosta oman esiymmärryksensä pohjalta ja siten kuljettamaan lukijaa hermeneuttisella kehällä kohti ymmärtämiseen sekä merkityksenantoon tähtäävää ulottuvuutta.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei KATAKRI:n täysmääräinen käyttäminen ole järkevää puolustusvoimien turvallisuusluokiteltua tietoa sisältävien palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheessa. KATAKRI:n kriteerien käyttäminen sovelletusti, yhteistyön laatu ja syvyys huomioon ottaen, on kuitenkin perusteltua. KATAKRI:n kriteerit ovat nimittäin helposti ennakoitavissa ja yhtenäistävät viranomaisten vaihtelevia käytäntöjä. Ehdotus turvallisuus-luokitellun tiedon suojausvaatimuksiksi palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheeseen on esitetty liitteessä 6.
Tämän tapaustutkimuksen päätavoitteena on tuottaa informaatiota, jota käytäntöön soveltamalla Puolustushallinnon rakennuslaitoksen Etelä-Suomen alueyksikkö pystyy luomaan tarkoi-tuksenmukaiset ja tehokkaat tiedon suojausvaatimukset palveluhankintojen tarjouslaskenta-vaiheeseen. Samalla tutkimuksessa tarkastellaan Kansallisen turvallisuusauditointikriteeristön (KATAKRI) kriteerien käytettävyyttä palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheen turvallisuus-järjestelyissä.
Ei ole yksiselitteisesti määritelty, miten puolustusvoimien turvallisuusluokiteltua tietoa tulisi suojata sidosryhmien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Absoluuttista totuutta siitä, milloin tur-vallisuusluokiteltu tieto on riittävästi suojattu, on hankala määritellä ja vielä hankalampi mitata. Kun etsitään riittäviä, mutta mahdollisimman kustannustehokkaita tiedon suojauskeinoja, on tärkeää selvittää tarjousprosessien parissa työskentelevien asiantuntijoiden omia kokemuksia siitä, miten turvallisuusluokitellun tiedon suojausvaatimukset vaikuttavat hankintaprosessiin.
Tutkimusongelmaa lähestytään fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Fenomenologiassa ollaan kiinnostuneita ihmisten kokemusmaailmoista. Tutkimuksessa selvitetäänkin haas-tatteluaineistoa laadullisesti analysoimalla, palveluhankintojen parissa työskentelevien asian-tuntijoiden omaa suhtautumista tutkittavaan ilmiöön. Lisäksi tutkija pyrkii aktiivisesti tekemään tulkintoja käsiteltävästä haastatteluaineistosta oman esiymmärryksensä pohjalta ja siten kuljettamaan lukijaa hermeneuttisella kehällä kohti ymmärtämiseen sekä merkityksenantoon tähtäävää ulottuvuutta.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei KATAKRI:n täysmääräinen käyttäminen ole järkevää puolustusvoimien turvallisuusluokiteltua tietoa sisältävien palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheessa. KATAKRI:n kriteerien käyttäminen sovelletusti, yhteistyön laatu ja syvyys huomioon ottaen, on kuitenkin perusteltua. KATAKRI:n kriteerit ovat nimittäin helposti ennakoitavissa ja yhtenäistävät viranomaisten vaihtelevia käytäntöjä. Ehdotus turvallisuus-luokitellun tiedon suojausvaatimuksiksi palveluhankintojen tarjouslaskentavaiheeseen on esitetty liitteessä 6.