KOHTI YHTEISIÄ KASVATUSTAVOITTEITA : perhepäivähoidon vanhempainillan suunnittelu ja toteuttaminen Eurajoella
Suominen, Anniina (2013)
Suominen, Anniina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716181
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa perhepäivähoidon yhteinen vanhempainilta. Vanhempainilta järjestettiin Eurajoella yhteistyössä Eurajoen kunnan perhepäivähoitajien sekä perhepäivähoidon ohjaajan kanssa. Vanhempainillan järjestämiselle nähtiin kunnassa tarve, ja idea opinnäytetyölle kehitettiin yhdessä perhepäivähoidon ohjaajan kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perhepäivähoitajien ja vanhempien välisen yhteistyön vahvistaminen. Tavoitteena oli, että vanhemmat saavat vanhempainillasta ideoita ja neuvoja siihen, miten he omalta osaltaan voivat osallistua lapsensa päivähoitoon yhdessä perhepäivähoitajan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien mielipiteitä Eurajoen kunnan perhepäivähoidosta ja kasvatuskumppanuudesta sekä heidän omista vaikutusmahdollisuuksistaan perhepäivähoidossa.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta sekä vanhempainillan vaiheiden kuvaamisesta ja arvioinnista. Työssä käsitellään varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden teoriaa, jotka olivat vanhempainillan teemoja. Opinnäytetyöni aineisto kerättiin käyttämällä Learning Café-menetelmää vanhempainillassa.
Vanhempainilta koettiin vanhempien ja perhepäivähoitajien yhteistyötä vahvistavaksi. Yhteistä keskustelumahdollisuutta erilaisessa ympäristössä pidettiin tärkeänä ja vanhempainilta koettiin hyödylliseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perhepäivähoitajien ja vanhempien välisen yhteistyön vahvistaminen. Tavoitteena oli, että vanhemmat saavat vanhempainillasta ideoita ja neuvoja siihen, miten he omalta osaltaan voivat osallistua lapsensa päivähoitoon yhdessä perhepäivähoitajan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien mielipiteitä Eurajoen kunnan perhepäivähoidosta ja kasvatuskumppanuudesta sekä heidän omista vaikutusmahdollisuuksistaan perhepäivähoidossa.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta sekä vanhempainillan vaiheiden kuvaamisesta ja arvioinnista. Työssä käsitellään varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden teoriaa, jotka olivat vanhempainillan teemoja. Opinnäytetyöni aineisto kerättiin käyttämällä Learning Café-menetelmää vanhempainillassa.
Vanhempainilta koettiin vanhempien ja perhepäivähoitajien yhteistyötä vahvistavaksi. Yhteistä keskustelumahdollisuutta erilaisessa ympäristössä pidettiin tärkeänä ja vanhempainilta koettiin hyödylliseksi.